Ritam

njegove fabrike narkotika, iščupana je iz osvete zbog dragog uditelja. Film se završava tako što niko od grupe sjajnih malotetnih übica ne gine, opravdavši stare zločine novima koji su sada korisni zajednici. Dok ih policija pušta da nesmetano odu, uverena u njihovu bezazlenost i publika treba da poveruje da oni nikada neće napasti pozitivce. Vreme divnih gubitnika па filmu, očigleđno je prošlo. U konkretnom slučaju ostalo je pet dobitnlka složenih kao pet prstiju na ruci, all glave (rediteljsko-scenarističke) niotkuda. Ne bi li se muzikom oplemenila spotovska struktura filma, najmljena su slavna imena (Bob Dilan, Princ), all ispuštena priča time ništa ne dobija. Vudu simboli i glamuroznost kojom je okružen Remer, ili artdeco stil kojim se have članovi grupe uredujudi kudu u kojoj dive, prijatni su za oko koliko i dobra muzika za uho, ali film kao umetnost pričanja pride od toga ima koliko i od dobrog spikera koji čila besmislen tekst. Film de zadovoljiti publiku manjih zahteva koja uz to treba da bude naklonjena delikvenciji. Ostali ne moraju da ga gledaju, ako ne moraju.

Vladislava Vizi

CARSTVO SUNCA

(EMPIRE OF THE SUN)

Steven SPIELBERG, 1987,

Christian BALE, John MALKOVICH, Miranda RICHARDSON, Nigel HAVERS,

distribucija: KINEMATOGRAFI trajanje: 152 min.

Rim "Empire of the Sun” Stevena Spielbega doživio je prvo svoju video, pa onda i FEST, premijeru. Ovaj megalomanski prdjekat nastao je na osnovu istoimene knjige J.G. Ballarda, Spielberg je često u intervjuima objašnjavao šta ga je privuklo ovoj knjizi, koja se zbog svoje strukture i doima afilmičnom. Element! koji su, izmedju ostalog, presudili da se pozabavi ovom knjigom su: pogledi na rat kroz dječje oči, egzotična avantura i tragedija razjedinjene porodice. Film govori o jedanaestogodišnjem Jimy /Christian Bale/ koji sa roditeljima živi u Šangaju. Rlmsko dogadjanje započinje decembra 1941. Jim je fasciniran Japanoima i hode da postane pilot. U ratnoj panici on gubi roditelje i počinje novi život na ivici eg-

zistencije sve dok ne dospije u iogor, Meiodramski element! ovog filma, zadinjeni Japancima, smješteni u jednu epsku formu, udinili su film nepodnošljivo zamornim, Pretencioznost scenarija je uništila i najmanju dozu Stoppardovog poznatog cinizma. Česte paralele u engleskoj kritici sa Leanovim filmovima "Lorens" i "Most na rijeci Kwai" su prilidno proizvoljne, jer Lean epsku strukturu uspijeva u oba filma da ukroti i da je oduhovi humorom, Spielberg je, vjerovatno, poslije "Boje purpura" htio da napravi jedno “veliko djelo", u kojem bi shema: jadni sin-negdje daleko mama ; a svugdje okolo Japanci-trebalo da spoji i komercijalni uspjeh sa Spielbergovim “urnjetnidkim pretenzijama". Tako Spielberg jednu prilidno zanimljivu temu o djedaku koji preživljava i kulturoioški i sociološki šok i od razmaženog derleta postaje neka rsta D. Coperfielda, izgubljenog na dalekom Istoku, zadinjava svojom formulom o "dudesnom". Te gledalac cijelu prvu polovinu filma odekuje da se pojavi neki E.T., ili da se bar desi neko manje dudo. No, naravno, ništa se ne dešava i u pitanju je samo režijsko, ikonografsko koketiranje koje nema ni pravog smisla ni opravdanja u okviru ovog, suštinski realistidnog prosedea. Vrhunac je bijela svjetlost atomske bombe, koju Spielberg fetišizira i mistifikuje, a oko koje kritidari obavezno troše vrijeme pravedi paralele sa bijelom svjetlošdu iz “Poltergejsta" i "Bliskih susreta trede vrste". Tako klasidno dobra gluma Christiana Balea i Johna Malkovicha-inade Makavejevljevog udenika-nije mnogo pomogla. Muzika Johna Williamsa, trostrukog dobitnika Oskara izmedju ostalog i za “Ratove zvjezda", predstavlja zasebnu cjeiinu. Williams je i ranije saradjivao sa Spielbergom, a najznadajnija je njegova saradnja na "Bliskim susretima trede vrste 11 . Ukratko, ništa od onog Spielberga što ga je uvrstilo u "Movie Brats".

Isidore Bjelica

BEJBI BUM

(Baby Boom) Charles SHYER, 1987.

Diane KEATON, Harold RAMIS. James SPADER, Sam SHEPARD

distribucija. 2VEZDA FILM trajanje: 103 min.

U poslednjih nekoliko godina zabeležena je serija filmova dija se radnja dešava na jugu Amerike. Korporativnosti japijevske Amerike Reganovog doba suprotstavlja se teški, znojavi jug sa ekspresivnim eksterijerima i modvarama koje podsedaju na lavirinte, Rlm Čarlsa Šajera "Bejbi Bum" u potpunosti se uklapa u pomenuti trend. U filmovima te vrste (kao što su, a primer, "Andjelovo srce", "Raskršde" i "Mesta u srcu") jug se postavlja kao lokacija na kojoj glavni likovi kroz iskuSenja dolaze do svog pravog identiteta.

U filmu “Bejbi Bum” lik koji dolazi do svog identiteta tumadi Dajana Kiton koja se proslavila ulogama neurotidnih urbanih tipova kojima su psihoanalitidari najbolji prijatelji. Takva je bila Dajana Kiton u filmovima Vudija Alena, radjenim u prereganovskoj Americi. Medjutim, u filmu "Bejbi Bum” Kitonova je potpuno uronjena u otudjenost gradskog života i svu svoju energiju upotrebljava za uzdizanje na korporacijskoj lestvici. Sludajnost koja remeti ustaljene mehanizme života Dajane Kiton jeste dobijanje

58