Ritam

Prilično je teško objasniti šta, zaista, predstavlja „L and R”. U svakom slučaju, to jé zajednički naziv za grupu žanrovski i struktumo različitih stripova koji se, uglavnom, bave životom chicanosa na Zapadnoj Obali. Braca rade odvojeno na svojim serijalima: glavria priča starijeg Hilberta (potpisuje se kao BETO), zove se „Hartbreak Soup” i odvija se izmedu bioskopa, javnog kupaüla i zatvora u irnaginamom meksikanskom selu Palomar (GoJubamik). Palomar, u kome su „muškarci muškarci, a ženama je potreban smisao za humor” predstavlja ostrvo autentične hispanoaraeriéke kulture u jenkijevskqj pustinji, a Beto ne pokušava da sakrije primetan Markesov uticaj na svoje priée. Haime se, sa svqje strane, opredelio za urbaniji milje, u kome prati doživljaje dve male pankerke. Magi i Hopi,' u jednom od meksičkih predgrada (barrio) nekog velikog američkog. grada. Pored osnovnih, oba brata imaju i po nekoliko satelitskifa sèrijala koji samo uslovno korespondiraju sa glavnim tokovima price. Epizode su nejednake dužine, od nekoliko do stotinak siranica, i sve se to, dakle, zove „Love and Rockets”. , Zajedničko za oba brata je sto su ženski likovf ne samo glavni nosioci radnje, veé deluju mnogo stvamije od muškaraca, kqi su obiéno predstavljeni kao slabići ili prazni seksualni objekti. Toliko o éuvenom hispanoameričkom mačizmu. Za tazlik'ù od Belovog namerno grubog i nedopadljivog crteža, Haimeov jj i gotovo glamurozan, a njegove junakinje su mnogo podpgnijt predmeti identifikadje čitalaca od Betovih veoma kompìekspih likovaahlagi neprestano osciluje između svqje prozaiéne sÿakodtjevnice i fantastičnog svela u kome figurira kao član superherojske ekipe svemirskih mehaničara (sic!). Kao i kod Beta, granica iznjedu realnog i fantastičnog teško je uočljiva i stain o se pomera. U živopisnih sporednih likova najviše se Magina tetka Rena Titanjon, prvakinja u ženskom rvanju, koja u sìobodno vrcme dize revoluciju po Južnoj Americi. Jezik u „L and R” je pun psovki i španskih idioma (psovke su u Americi donedavno bile doslovno nezamislive, čak i u veéini underground stripova) a Haimeu je uspelo da na veoma nenametljiv način prikaže lezbejsku scenu između Megi i Hopi. Pa šta?

Činjenica je da su braca Emandez uspela da svqim stripovima pridobiju najviše onaj deo tinejdžerske publike koja je od stripova odavno digla ruke, zagađena nedotupavnošću Marvelovih scenarista. Uspcšnost „I. and R" ne može se, međutim objasniti ni bizarnošču tema ni nesumnjivom autentičnošću likova C,Svako ko se ikad muvao po punk.i hard-core sceni ili poznaje nekog kao sto je Hopi ili jeste neko kao Hopi”, kažejedan američki kritičar. U pravu je. la ih poznajem nekoliko.) Stvar je u tome što „L and R” nisu samo đobre priče. veé su još bolji okviri za priée i predstavljaju nešto što je neko lucidno nazvao „naseljivim svetom”, u kome likovi nisu dati jednom za svagda i u kome ima mesta za svakoga ko poželi da se u njima nasiani. Zanimljivo je da su, tokom pet godina trajanja serijala, Betovi i Hatimeovi junaci prosli kroz niz promena koje, u izvesnom smislu, ođražavaju sazrevanje samih au torà. U idiličnom Paloraani se, u najnovijqj epizodi inače nastaloj posle Betove ženidbe, nepoznati manijak koji kasapi malobrojne žitelje; Magi se ugojila i zaposlila u lokalnom „Mekdonaldsu”, a njena prva Ijubav gine u besmislepom obračunu uličnih bandi Upliv fantastike slabi i izgleda da „stvami život” sve teže naleže na pleća svih likova. Interesantno je da ove promene, kao i pomenuta lezbejska scena, nisu izazvale, značajhije razočarenje i proteste čitalaca, veé ih je veäna, naprotiv, sfavatila kao neminovnost. Toliko o navodnoj „zatupljenosti” mladih Amerikanaca. Epizoda koju imate pred sobom sigumo neée moéi da vam dočara, pa éak možda rà da nàgovesti svo bogatstvo naseljivih svetova brace Emandez - ona predstavlja pogled sa strane, kroz oči slučajnog prqlaznika. U naredpim brqjevima, koliko nam prostor dozvoh, pokusaéemo da vam omogućimo više takvih uvida. Za vise od toga moraééte da*se pobrìnete sami.

Dejan Anastasijevié

46