Ritam

WORLD MUSIC

Do skora vlasništvo ekskluzivnih krugova kolekdonara, afrička muzika se u poslednje dve-tri godine uspešno integrisala sa osnovnim tokom globalne pop kulture. Novi afrički stvaraoci - kao što potvrdpju najnovjje ploče Youson N’Doura - „The Lion” i Salifa Kette - „Ko Yan” - slobodno govore afričkim Jezicima, baš zato da bi ih svet razumeo, kao što oni razumeju njega.

OTVORENE DUŠE Mada skeptici tvrde da se afrička muzika otkriva na Zapadu svake pete godine, änjenica je da je u posljednjih desetak godiш veći broj afričkih autora učirdo svoju muziku razumljivijom svetu, vile nego ikad ranije. Ono Ito se tretiralo kao sklonost nekoücine poznavalaca Ш običan trend za jedno leto na koji neki nasedaju, tokom protekle dve-tri godine kroz radove Yousou N’Doura, Salifa Keite ili Mori Kantea postalo je deo svakodnevnog programa nacionalrnih radio mreža u Evropi i Americi. Za razliku od prollog leta sverisutnih disko mikseva Mori Kantea, N’Dour i Keita su svojim ovogodilnjim albumima potvrdili da stvaraju muziku koja se sme porediti sa soulom Cme Amerike po plemenitosti pevanja i vemosti sopstvenim afro duhovnim vrednostima, približavajući nam svoje uzbuđujuće fuzije afričkog sa drugim sazvučjima putem razumevanja obične ljudske drame. Karakteristično je dâ sva trojica dolaze iz nekada ujedinjene frankofonski orijentisane Zapadne Afrike (Senegal, Mali, Gvineja...). Neki put je potrebno stvari nazivati neutralnim imenima da bi se shvatila njihova težina Senegal i Mali su, dakle Zemije u kojima postoje Gradovi i Sela i mnogp Ijudi. Savremena Afrika po mnogo čemu je slična prebrzo gradenim gradovima, prekratko školovanim stručnjacima, navrat-nanos napuštenim selima, prostodulnim i neposrednim Ijudima iz velikih domaéinstava prenesenih direktno sa tla u solitere kakve znamo iz Jugoslavije - sve te poljoprivredno-partijske zemije koje se „brzo razvijaju” a sve gore žive, svi ti plemensko-višepartijski društveni sistemi koji naizgled postoje samo da bi neko živeo od korupcije, sve je to nama tako poznato.

Yousou N’Dour

Salit Keita

26