Ritam

MEHUROVI U MOZGU

Zašto su sunčana mesta najdepresivnija na svetu i kako klaustrofobija proizvedena gitarama može istovremeno izazivati i mrak i svetto i u vama? THIN WHITE ROPE su jedan od novih američkih sastava sa gitarskim zvukom koji nadilazi uobičajeno nebitne rokenrol klasifikaeije na putu za središte devedesetih (kada se uostalom očekuje smak sveta).

Pre nekoliko decenija je postavljena teorija po kojoj „Vrli novi svet” AJdous Huxleya predstavlja sliku zapadnog društva, a „1984” George Orwella istočnog. Vreme je pokazalo da je ta teza tačna, ali i da je raspadanje i jednog i drugog načina života neumitno i nezaustavIjivo. Sama Kalifornija, zemlja u kojoj (svakog dana) umire sunce, je taj „vrlo novi svet”. Piavi okean, srećno sunce, srećni ljudi, plavokosa devojka iz snova, sjajna nabildovana tela i holivudski glamur imaju svoje naličje. Kao i svuda na ovom svetu, i tu je život razapet izrneđu crnog i belog, odvijajući se u sivom. Nekada je Kalifornija bila obećana zemlja, samo Sto je za neke to obećanje bilo drugačieje. Iz tog pregršta obećanja izranja svet autsajdera i večitih gubitnika, ilegalnih emigranata, pustinje, spoređne ulice, jeftinih motela i zađimljenih barova; svet u kome nastaju tonovi đuboko ispod praga tame. Thin White Rope, predvođeni jednom od najkontroverznijih ličnosti, Guy Kyser-om, su na neki način jedinstveni na celoj novoj američkoj sceni. Ako neko u sebi nosi tu količinu tame i depresije kao Mark Eitzel (American Music, Club), naslede bitniStva kao Dream Syndicate, energija Rusa Tolmana, psihodeličnost Downsiders, mahnitost Top Jimmyja, i svu šizofreniju i očaj Dan Stuarta (Green On Red), težko da se može svestati i u jednu kategoriju; samim tim, nameće se

zaključak da je za realno prikazivanje TWR òpusa potrebna ili jedna rečenica, ili deset gusto kucanih strana (nesrećnim slučajem, odlučujem se za drugu varijantu). Praktično nepoznat bend iz malog kalifornijskog grada Davisa (38,000 stanovnika), autentičan proizvod pustinje i alter ego autora svih pesama, Guy Kusera, je karijeru započeo u prvoj poiovini 80-tih. Kyserov životni put je dovoijno neobičan da bi se preko njega „istražila osovina”. Prvih 17 gođina svog života je proveo u pustinji Mohave, gde mu je otac radio kao tehničar u vojnoj bazi. Odrastanje u pustinji Mohave, gde mu je otac radio kao tehničar u vojnoj bazi. Odrastanje u pustinji kao jedan obruč, i senka vojne baze kao drugi, stvorili su u njemu snažno osećanje usamljenosti, anksioznosti i suvišnosti. Kasnije se preselio u Davis, gradić blizu Sakramenta; izmedu Pacifika sa jedne, i pustinje Nevade i Utaha sa druge strane, nalazi se pakao sive polupustinje. „Teško mi je da govorim o tome. Čudno je kako nešto može bili toliko divno, i u isti mah tako zastršujuće i neprijateljsko. U pustinji srećem ljude potpuno povučene u sebe i neko neobjašnjivo osećanje u vazduhu... Svejedno, iz pustinje se ljudi nikada ne vraćaju isti.” Ove reči stoje kao neizbrisiv pečat na svakom milimetru TWR vinila. Pripadajući novoj američkoj muzici, ali ne onoj struji

koja se okuplja oko SST-ja i koju je od pre nekoliko godina vrlo cool slušati, oni jažu rame uz rame sa Giant Sand, Green On Red, Dream Syndicate i ostalim kaubojima melanholije. Tezgro grupe je nastalo 1982.: Kyser Л (vokal, gitara), Roger Kunkel (gitara), Stephen Tesluk (bas) i Frank French (bubnjevi), su nekoliko godina funkcionisali kao demo bend, da bi 1985. isposlovali ugovor sa Frontier i objavili debi „Exploring The Axis”. Osim Kyserovog večitog nezadovoljstva ritam sekeijom (umesto Frencha na mestu bubnjara se našao Józef Becker), na „...Axis” je ispoljena začuđujuća količina zrelosti i veé se sa izvesnošću mogao predvideti put kojim će se TWR kretati. Uprkos izvesnoj sirovosti zvuka, „...Axis” je kolekcija poluakustičnih, kompaktnih, folk’n’r pesama, na kojima je već prisutan pun, težak gitarski zvuk, koji će uz Kyserov nezemaljski glas postati „tanka bela linija” na svim kasnijim radovima; takode, na ovom malom remek-đelu je zabeležena i Kyserova fascinacija pustinjom (Down In The Desert), mračnim lavirintom ljudskog urna (Exploring The Axis), životima čiji je tok davno zapisan u nekoj jezivoj knjizi (Dead Grammas On A Train), usamljenošću usred rajskog vrta Kalifornije (Disney Girl, Soundtrack). Producent je bio Jeff. Eyrich, poznat po radu sa Gun Club, i to je jedino iole poznato ime na TWR pio- 1

47