Ritam

TINA TURNER - FOREIGN AFFAIR

(Jugoton—Capitol)

Kao i mnogo Sta drugo u savremenoj muzici tako i priča o TINI TARNER počinje sa njenim famoznim, sada već bivšim, mužem IKE TURNER -ош. Najveći makro rhythm and bluesa, lovac na talente i žene, käo kompozitor, producent i aranžer zaslužan je za definisanje samosvojne, minimalistidke estetike crnog popa. Takođe, začetnik je veoma uticajne struje gitarskih stilista (CURTIS MAYFIELD, BOBBY WOMACK, STEVE CROPPER). Tokom pedesetih sa svojim sastvom „KINGS OF RHYTHM” snimio je nekoliko rhythm and blues klasika ukljudujudi i čuvenu „ROCKET 88” koja se desto navodi kao „piva rock’n’roll ploča”. U to vreme mnogo pevača je prošlo kroz grupu dok jednog dana pred mikrofon nije zalutalo divlje devojče i odvriStalo „FIVE LONG YEARS”. Beše to ANNIE MAE BRADDOCK, zvana TINA. Kao iskusni lisac IKE je odmah shvatio kakvo otkriće ima u rukama, priženio je i promenio naziv firme u „IKE AND TINA TURNER REVUE”. Übrzo su postali jedna od najvedih koncertnih atrakcija izgrađujući uporedo i visokokvalitetan diskografski opus o čemu svedode dugosvirajuća ostvarenja: „THE SOUL OF IKE AND TINA”, „FINGERPOPPjN”’, „PLEASE, PLEASE, PLEASE”, a pogotovu esencijalni komadi „RIVER DEEP, MOUNTAIN HIGH” i „THE HUNTER”. Početkom sedamdesetih, u želji da se probiju na belom tržižtu, zaglibili su se u blato nesnosnog rokizma. Takva uvlakadka strategija donela im je i defmitivan slom i na umetnidkom i na lidnom planu. Posle razvoda IKE se joS ustrajnije posvetio alkoholu a Tina je krdmila koncertni renome i podela da se petlja sa diskom. Njen Sou je proglaSen „polupomografskira” i lako se još jednom potvrdilo staro pravilo u rock’n’rollu da beici naprosto ne kapiraju suStinu. Bilo kako bilo Tina je sa krajnjom doslednoSdu sprovodila tipidßu cmadko-estradnu taktiku: „napravi Sto vedu budalu od sebe kako bi mogao da im se smejeS u

lice”. Kada je konadno pala dovoljno nisko borba za vrh je ponovo imala smisla. I dok su AL GREEN i SOLOMON BURKE otvorili ovu deceniju serijom gospel albuma, tetka TINA je odludila da se uhvati u koStac sa falidno-nostalgidnim osamdesetim solidnom, donekle modernizovanom, verzijom soul klasika „LETS STAY TOGETHER”. ViSe nego polovidni albumi „PRIVATE DANCER” i „BREAK EVERY RULE” su bili krpljeni „money in progress” projekti koji su nedvosmisleno pokazali da se TINA TURNER s lakoćom može da proSeta kroz najraznovrsniji repertoar i kroz isto tako raznovrsne trfiSne kriterijume. Bez obzita na problematidne pesme, njen snažan i pomato grub vokal koji fino balansira izmedu lascivnog i oporog dao je svemu tome potreban dignitet i zadudujudu dozu autentidnosti (zadudujudu s obzirom na ustanovljena pravila igre). A jedno od tih pravila bilo je gostovanje kurentnih zvezda diji je rejting inade mnogo niži od TININOG (MARK KNOPFLER, BRYAN ADAMS). Ali, TINA je od svog bivSeg muža već naudila sve moguće trikove muzidkog posla tako da joj nikakvi samozvani „autori” nisu mogli da naude. I tako je seksualna veteranka zajaSila vrhove svih svetskih top lista. Ono Sto je nas, rhythm and blues sladokusce i stare Tinine fanove, zabavljalo bio je njen ulidni, prostadki Sarm koji se nikako nije dao uSminkati i prepakovati. TINA kao vrstan zabavljad umela je da se ironidno poigra sopstvenim „sredovednim seksepilom” i tako izbegne stanje hibemacije i sindrom „JOAN COLLINS”. Koncertno izdanje je potvrdilo da se radi o uistinu vitalnom i uzbudljivom izvodadu koji poznaje princip „krvi i mesa” i da je vreme da to kruniSe i studijskim radom. I, evo sa „FOREIGN AFFAIR” konadno smo dodekali i trenutak njenog potpunog trijumfa. Visok kreativni domet njene najnovije plode rezultat Je, pre svega, adekvatnog izbora saradnika. Za produkciju je ovaj put bio zadužen DAN HARTMAN koji se narodito istakao kao producent i kompozitor JAMES BROWN-ovog remek-dela „GRAVITY”. On je uspeo da artikuliSe i obogati zvudnu sliku tako da album deluje kao koherentna ali i raznovrsna celina u kojoj su raznorodni elementi znaladki odabrani i uklopljeni. Drugi kljudni saradnik na plodi je pomato zaboravljeni TONY JOE WHITE, dovek koji je pre dvadesetak godina uživao onaj status koji danas uživa TOM WAITS. On je priložio 4 pesme i udestvovao u snimanju kao instrumentalista a u naslovnoj kompoziciji i kao koproducent. U osnovi, „FOREIGN AFFAIR” predstavlja fino

zamiSljenu i joS bolje realizovanu sintezu dvrstog gitarskog popa i srednjeklasnog soula. Albumom dominiraju bazidne pesme TONY JOE WHITE-a sa blagim južnjadkim zadahom (narodito „STEAMY WINDOWS” i „UNDERCOVER AGENT FOR THE BLUES), zatim bududi stanati Top Tena (instantne „FALLING LIKE RAIN”, „I DON’T WANNA LOSE YOU”) a tu je i jedna starinska soul balada (snažna „BE TENDER WITH ME BABY”, u kojoj TINA briljira). Naravno, za kraj smo ostavili najvedu poslasticu, novopcdenj hit „THE BEST” —pesma kakvu BOWIE ved godinama pokušava da napiše. Kao što i ovo nabrajanje pokazuje, vedina pesama kao da su skrojene za Tinin glas i stas. Čak i u slabijim momentima njeno znojavo izvodenje uspeva da oživi oveštale pop šablone. Naprosto, ako oseti da pesma nema upedatljiv refren, TINA svojom afektiranom vokalizom ili pokušava da simulira višak emocija (tj. seksa — u narodu je ta taktika poznatija kao „navladenje”) ili ditavu dramu svodi na humomo išditavanje sentimentalnih stereotipa. Modan gitarski zid, filovan ekonomidnim saksofonskim solima, u sudaru sa Tininom ekspresijom obezbeduje stalnu tenziju, doduše precizno iznijansiranu. Jer, jasno je da je u pitanju projekat sa nesumnjivo visokim komercijalnim pretenzijama, pa je stoga i krajnji proizvod brižljivo ispoliran. Pa ipak— TlNA nije potonula u ispraznost tehnidke perfekcije. Uostalom, ono ■ što ona danas prodaje, sa svojih pedeset i kusur godina, jesu upravo te neukrotive strasti maskirane u jedan, gotovo etidki, stav o rock’h’rollu kao jedinom dostojanstvenom nadinu da se preživi. Da zakljudimo: „FOREIGN AFFAIR” je vrhunski mainstream. Snimila ga je TINA TURNER, tigrasta dama sa besprekomim rhythm and blues pedigreom. Ali niko zbog toga nede osamdesete proglasiti kontroverznim, zar ne? OCENA: 5 (PET) ZVEZDICA, lAKO MAJKA MOŽE DA MI BUDE!

Zoran Ćirić

73

■SLUŠAJ HAJGLASHIJEZDENKO FRANJIC SAMOBORSKA 107 41090 ZAGREB ® OO3B-41-348-208 NEXT BÏG THING M A J K E - Majke(hard R4B punk) MESSERSCHMITT-Lussy(max.highway rock) POKVARENA MASTA-(tinederski RiR bend) THE SPOONS- ( garažni rokenrol-obrade) MACHINE GUN-Hendrix, Doors.Gun-obrade) BCMBARDIRANJE NEW YORKA-probe, u živo Panonski, Kaotične duše , Washingtoner ,Pogreb, F .M.D. BOYKOT FüR/W.G. P.-pri je Messerschmitt HALI GALI HALID-Samo za tebe(sirovi 4 prljavi novokomponovani rokenrol) SATAN PANONSKI-Ljuljajroo Ijubljenl Ijubicasti Ijulj(hard blood shock) MACHINE GUN-Put za Nakovo(stud,snimke) BOMBARDIRANJE NEW YORKA - LP verzija KAOTTCNE DUSE - (Traunii vani ja punk) SVE PO SPISKU - (rockin’ pop punk) S K ö L - Cista perversi Ja SATAN PANONSKI - Nuklèarne olimpi jske igre - (hard blood shock) (Cijena svih kazeta je 35,00 dinara SMRKLJ - № 1,2,3 (glasilo etikete))- 7 d BOMBARDIRANJE NEW YORKA-komp.LP - 85 d (šest najboljih grupa sa etikete S.N.) (ostalo još sarao 200 kom.) K ö L - Cista perverzija -85 d (Tiraz 500 primjeraka) & g Cista SATAN PANONSKI-N.0.1. -raaxiLP -105 d (Tiraz 500 primjeraka) U PRIPREMI KAOTICNE DUSE, MESSERSCHMITT, THE SUICIDE KINGS(USA),THE SPOONS, THE CATTLE(USA), • REVOLVER(Zg),SRAFCIGERI(Bg), K.K.K. MENTOLS(Sa) itd. svaku posiljku poštarina i pakiranje =lO d Plaéanje po prijemu posiljke (otkupninom) NEXT BIG THING