Ritam

RETURN OF YUGOSLAVIA - KOMPILACIJA (STREET TUFF REC.)

lako sebe ne übrajam u poklonike kompilacija različitih izvođača, apsolutno odobravam svaku domaću kompilaciju kao jedan od značajnib načina predstavljanja underground/nezavisnih bandova jugoslavenske scene. Često je to i jedini način da se pojedini band tj. njegove pjesme utisnu u vinil, pa je vise nego lako shvatiti namjere autora i izdavača da time zabilježe ono što smatraju vrijednim pažnje i objavljivanja, S ozbirom da je izdavaštvo jugoslavenske nezavisne scene što se tiče vinilnih izdanja još uvijek u povojima (CD je ovdje još uvijek naučna fantastika), svako vinilno izdanje je vise nego dobrodošlo dok se ne dosegne iole normalna razina, odnosno količina izdarga na kojoj je moguće pozitivno ocijeniti kvalitetno, a odbaciti ili čak srezati lose i nekvalitetno uz punu primjenu skale neoborivih argumenata. Recimo, jugoslavenska nezavisna kazetna izdanja zbog jednostavnosti izdavanja dosegla su tu potrebnu razinu. No, vratirao se povodu ovog teoretskog uvoda, korapilacijskom albumu Return Of Yugoslavia čiji bi se naslov uz malo sreée i dobrog vjetra u leda mogao pokazati politick! i ekonomski proročanskim. Prva strana ove kompilacije donosi nekoliko tipičnih predstavnika jugoslavenskog trash/HC-a od zagrebačkih Motusa, Pulferdriversa, Lošeg ponašanja i Euforije do Volka in 7. kozličeka iz Ilirske Bistrice. To je i bljeda, neuvjerljivija strana kompilacije Return Of Yiigoslavia, barem što se muzike tiče dok odredeni tekstovi posjeduju socijalnu težinu i dramatiku konačno iskazanu na nešto osobnijoj ravni. Problem leži u činjenici da mjestimično iskazana potresnost nije na pravi način uglazbljena, što donekle ispravlja solidno opremljen booklet sa štampanim tekstovima. Drugu stranu otvaraju Ženevski Dekret iz Moslara, čiji je pomalo mračni i snažno distorziran crossover novi kvalitet HC segmenta i jugoslavenske rock scene uopće. DaIje nastavljaju veé dobro poznati

Phone Box Vandals i Strelnikoff (oba iz Celja) dva srodna, all ipak dovoljno različita i zanimljiva banda orijentirana ka modemističkom „hrupu novog doba”. Return Of Yugoslavia zaključuje umebesna ludnica pod imenom ZG NOISE FORCES s komadom Proba and Live sastavljenim od 35 stvari na granici fragmenata s izrazito pomaknutim, duhovitim naslovima. Ako se ne varam, iza svega stoji manijakalni istraživač noisecore-a Hadžo s projektima Patareni. Buka i Total Most Projekt, dečko inače iranrag, al’ na sceni pravi vrag. 1 strana - * * * 2 strana - * * * * P.S. Kompilaciju Return Of Yugoslavia možete naručiti pouzečem na adresu: Matija Voigić Maslinska 9 '4lOOO Zagreb

Aleksandar Dragaš

YNGWIE J. MALMSTEEN - RISING FORCE (Polydor - PGP RTB)

Yngwie Malmsteen je sigumo jedan od najinteresantnijih (izbegavan izraz najbolji) heavy metal gitarista na svetu. Njegov prvi solistički album „Rising Force” predstavlja dobru priliku za upoznavanje sa svim osobinama (i vrlinama i manama) koje Yngwie kao gitarista poseduje. „Rising Force” je gotovo u potpunosti instrumentalan album i protkan je Malmsteenovim virtuoznim sviranjem. Ono što prvo skreće pažnju slušaoca je veoma interensantno i funkcionalno korišćenje motiva iz klasične muzike kao i svemirska brzina kojom Yngwie svira svoju gitaru. Te dve osobine postale su njegov zaštitni znak i njima je izvršio presudan uticaj na mnoge nadolazeće heavy metal gitariste (John Norum, Impletteri, Tony Me Calpino itd,). Vokalne kompozieije su na ovoj ploči u drugom planu, međutim na sledećim pločama ovog autora - „Marshing Out” i „Triology” - njegov ladašnji pevač Jeff Scot Soto dobija priliku da se iskaže zahvaljujući Malsteenovoj promeni stila i oijentaciji ka snimanju komercijalnijih albuma.

To mu nije uspelo i kao posledica toga Soto napušta Malmsteena a na njegovo mesto dolazi Jo Leen Turner, sa reputaeijom pevača grupe Rainbow. Naredna Malmsteenova ploča „Odyssey” je ujedno i njegovo najbolje ostvarenje na kojoj je potpuno sazreo i kao autor i kao gitarista. Unapređujći svoju sviračku veštinu do zadivljujućih granica, Yngwie je definitivno uspeo da se probije od statusa kult-gitariste do kruga vodećih HM imena. Posle ove ploče njegova karijera doživljava pad - najpre izdaje bledunjavi živi LP - „Trial By Fire” a potom ga napušta i Lee Turner koji odlazi u band Malmsteenovog velikog idola Ritchie Blackmorea - Deep Purple. U ovom trenutku pitanje budućnosti Malmsteenove karijere sasvimje otvoreno, ali se time ovdc nećemo baviti. Da rezimiramo: „Rising Force” je ploča koja predstavlja debar uvid u Malmsteenovu školu gitare koja se može voleti ili ne, ali joj se uticaj ne može poreći. „Rising Force" * * * celokupan Malmsteenov rad i uticaj * » * * M.M.C.

GORKI PARK GORKI PARK (Phonogram - PGP RTB)

Gorki Park je sovjetski heavy metal band sastavljen kao svojevrsna super-grupa - u njemu sviraju muzičari koji su, svaki ponaosob, imali uspešne karijere u SSSR. Zahvaljujući politici perestrojke i zbližavanju SAD i SSSR, oni su najpre dobili priliku da učestvuju na snimanju ploče „Make a Difference Foundation” izvodeći cover verziju Who klasika „My Generation” a potom i da snime sopstveni album na engleskom jeziku koji je predstavljen svetskoj javnosti - „Gorki Park”. Pošto je otvorena svojom najboIjom pesmom „Bang”, ova ploča nudi devet pesama koje će teško nekoga uzbuditi ili naterati na novo slušanje. U tom moru monotonije mogu se izdvojiti podnošljiva balada „Try To Find Me” (najbolji trenutak ove ploče, uz „Bang”) kao i „Peace In Our Time” koju je napisao sve zaposleniji tandem Bon Jovi - Sambora, i u kojoj lično Bon Jovi gostuje kao pevač. Međutim, osim te zanimijivosti ova pesma ne nudi ništa vise, ostavljajući utisak da je brzopleto i bezvoljno napravljena, bas kao i cela ploča. Sta je, tu je - Gorki Park će dobiti ono što zaslužuju a ako Amerikanci bace oko na nas, predlažem da grupu Karadordev Park za tu priliku čine: za bubnjevima Cane, na klavijaturama Koja, bas neka svira Rambo Amadeus, gitaru Bora Corba. I umalo da zaboravim - kao najveća zvezda, vokal - Dušan Prelević. * * M.M.C.

FAT BOYS - ON AND ON (Polygram - PGP RTB)

Bila jednom 3 debela Cmca. Došli oni iz daleke Afrike u Njujork, a da nisu znali ni reč američkog jezika. Prolaze oni tako kroz Bronks i ćuju grupu braće kako nešto brbljaju i prvi debeli Crnac reče „Atobangu muhdruhali (’ajmo i mi ovako)”. Ostali se složiše i krenuše u studio. Kad ono, vidi čuda, tamo ih lepo prime i naprave oni ugovor. ZU producenti im rekose „Samo vi pričajte, a mi čemo sve ostalo da sredimo”. I zaista, izađe im uskoro i ploča, pa i film, debeli Crnci dobiše i nešto para, pa krenuše da kupe nova odela, Međutim, pošto su bili strašno gladni odluče prvo da svrate negde da nešto i pojedu. Odu, tako, kod Muje u poslastičarnicu i -najeđu se tulumbi. Potroše sve pare i Mujo im reče „Bolan, braćo Crnci mnogo dobra ona vaša ploča, bolan da vi napravite još jednu takvu a ja onda vama zađabe tulumbe. Pošto ionako više nisu imali para ni za odela, drugi debeli Cmac reče „А-lobangu zubumba Muja (’Ajmo da poslušamo Muju)”. Složište se ostali i krenuše u studio. Opet oni nešto brbljali, napravili ploču i kad su tražili pare zli producenti im rekose „More mars bre debeli Crnci, ploča vam je odvratna, niko neće da je kupi, nema para”. Odu Crnci tužni kod Muje a ovaj im ispriča poučan vie: „ЈеГ vi Cmci debeli znate koja je razlika između zgažene mačke i zgaženog Cmca?” Kažu Crnci „zumba (ne znamo)”. „E pa ispred zgažene mačke ima tragova kočenja” - reče Mujo i crče od smeha ali im je ipak dao tulumbe. Debeli Crnci postadoše tužni debeli Crnci i pođoše natrag u Afriku. Ali ih zli mornari zeznuše i oni dodu tako u Jugoslaviju. Prolaze oni tako Makedonskom ulicom u Beogradu i vide omot svoje ploče „On and On” u izlogu PGP RTB-a. Treći debeli Cmac uzviknu „Bingo (Lira)”. A onda i svi u glas „uzigandu tukurauli Muja (Dobar čovek onaj Muja)”. Tu se izgubiše i nikad vise nismo čuli za njih. Ostala je samo plgstika i ništa vise. A bas su bili simpatični ti debeli Crnci.

2 tulumbe

Miško Bilbija

75