Ritam

RAMONES Ramones Leave Home Sire - Jugoton Road To Ruin Sire - Jugoton 2a potpisnika ovih redovazakasnelo iicencno predstavljanje dveju ranih kuitnih ploča Ramonesa je po znažaju ravno pronalasku gramofona. Njihovo sadasnje izdavanje neminovno podseoa na jednu od najpresudnijih godina u istoriji rock'n'rolls-1977. Biio je to vreme kada su The Clash potpisali za CBS (I navodno izdali punk?), azatim objavili svoj besmrtni debi album; Sex Pistols su u pauzi izmedu autodestruktivnosti I anarhije snimili Never Mind The Bollocks] Television su proizveli Marquee Moon ('gitarističku Morzeovu azbuku"); David Bowie je briljirao sa Heroes, a u stopu gaje pratio preporodeni dedasvih punkera Iggy Pop sa Lust For Life, dok Elvisu Costellu nije preostalo ništa drugo do da izda svoju enciklopediju rhythm & bluesa My Aim Is True. U take jakoj konkurenciji Ramones objavljuju svoje dve najbolje plooe - u aprilu 1977. im izlazi Leave Home, a krajem godine njihov übedljivo najbolji album Rocket To Russia, jedna od najuticajnijih ploča rooka. Road To Ruin (1978.) je četvrti album Ramonesa I on je po prvi put ukazao na određenizamor I stvaralačku stagnaeiju, koje će ipak vrlo brzo prevladati u saradnji sa Philom Spectorom. Iznikli izzgarišta američke visoko-industrijalizovane masovne "trash" kulture Ramones su još nasvom prvom albumu (1976.) zabetonirali svoju ideoiogiju, muzički stil I imidž. Malo je onih koji su tada mogli da pretpostave koliko se ljubavi prema vrednostima američke muzicke I subkulturne tradielje krije u ovimšarmantnim I pomalotrapavim eklekticima. Kao što je Brian Wilson 1962. godine stvorio Surfin' USA nakalemivši surf-tekst na riff pesme Chucka Berryja Sweet Little Sixteen i tako napravio svoj stil neobičnom aihemijom, tako su i Ramonesi samo priiepiii svoj pakleni ritam pop pesmama Beach Boysa, spojili smeh i zabavusa hipnitičkim furioznim tempom i ponovo oživeii nepatvoreni duh rock'n'rolls. Ova kombinaoijaemocionalnog unošenja I ironičnog odmaka učinila

MANTRONIX This Should Move Ya! Jugoton - Capitol Njujoržki trio Mantronix bioje jedan od prvih značajnijih hiphop bendova nove ere erne muzike. Njihov debi album Album (10.1986.) je svojom inventivnošću i ritmičkim bogatstvom bio savrsenu vod u godinu Big Banga rap pokreta -1987. Mantronix su take pripremili teren za dolazak revolucionara poput Eric & Rakim ill Public Enemy, iako su bogatijim korišćenjem elektronskih instrumenata i konvenoionalnim pristupom samplingu bjli bliži sastavima kao žto je Bob Base & DJ E-Z Rock. This Should Move Ya!, četvrti album sastava, nasfao je posle dvogodišnje pauze kojaje ovom nekadašnjem duetu donelatrećeg člana, novu, materijalno izdašniju, diskografsku kuću i primetne

promene u zvuku. Mantronix i dalje plivaju u slobodnom prostoru osiobodenom hip hop revolueijom, u kome caruje ritam i rima, ali to nije dovoljno da ih nazovemo rap sastavom, jer oni to jednostavno nisu. Nikada bliži mainstream produkeiji, Mantronix ovde koketuju sa svim mogućim usmerenjima ernog popa da bi se jednoznačno mogli definisati samo kao plesni bend. U odnosu na dominirajući zvuk ernog mainstreams danas swingbeat - This Should Move Ya zvuči superiorno zdravo, bez sterilnosti, nemaštovitosti i bolesne perfekeije tipione za većinu hiperkomercijalnih američkih swingbeat atrakeija. (B. Brown, J. Jackson, itd) Tek u 'nosećim‘ najkomercijalnijim trenucima (Gof To Have Your Love, Get Stupid Pt. 4) Mantronix klize u flert sa swingbeatom, zvukom ernih yuppieja danas, birajući od

ih je jednim od najuspelijihp rimera "campa" u rook muzici, zajedno sa pređašnjim vicešampionima New York Dolls I šampionima Roxy Music. Oni su zapravo razgolitili nevini pop zvuk ranih šezdesetih, razmrsili ga dok nije ostala jedna jedva prepoznatljiva nit. Njihov rock je istinski neandertalan - destilisanjem sveden na "šasiju" koja se pokrece übrizgavanjem sumanute brzine u dvominutne pesme od tri akorda. Leave Home je pravi prototip kasnijih albuma Ramonesa. To je čvrsta, visokoenergična svirka u kojoj se mogu razlikovati tri već kiasične vrste pesama. Prvu predstavljaju melodične himne vedrije tematikei razdraganog tempa- Now! Wanna Be A Goodßoyili Swallow My Pride. Drugu saoinjavaju turobne slike urbanog života "prazne generacije’ -Pinhead, Gimme Gimme Shock Treatment, You're Gonna Kill That Girl. Treća vrstasu adaptirani pop standard! u ramonoidnom stilu. Na Leave Home je to cover California Sun Beach Boysa, a na Road To Ruin pesmaA/eed/es And Pins grupe Searchers. Inace, jugoslovensko izdanje Leave Home je zapravo prepakovano izdanje na kojoj je umesto pesme Carbona Not Glue uvrštena najpopularnija Ramones himna Sheena Is A Punk Rocker. Road To Ruin je za razliku od punkerski tvrde Leave Home i surferski raspojasane Bockef To Russia, pioča na kojoj dominiraturobnija atmosfera sa pesmama pretežno srednjeg tempa - počev od omota, nazivaploce, prekotekstovai pesama u stilu I Wanna Be Sedated, Go Mental i Tm Against It. Ovaj opori kontrapunkt ranijim iepršavijim pločama je odneo prevagu tako da i pored besprekorne svirke i odličnih pesama Road To Ruin ne spada u najužu grupu referentnih, ključnih aibuma Ramonesa. Godinama tvrdokorno odbijajući da skinu svoje uske pooepane Levi’s farmerke i kožne jakne Ramones su inaugurirali svoj zaštitni znak u jedan od najprepoznatljivijih ikonografskih simbola našeg doba. Slična stvar se može reći i za njihov zvuk na muzičkom planu, Tako su transformisani u svetnju koja svake godine reprodukuje nove pristalice. Sve po osnovnom zakonu minimalizma: MANJE JE UVEK... VISE! Leave Home ***** Road To Ruin ****

Duško Piljak

svih mogućih inventivnih struja unutar erne muzike onu najpredvidljiviju i najrasprostranjeniju, Tajnu ovog pogrešnog izboračuvaju vrhovi američkih top-listi koje su okupirali mladi swinbeat komandosi - Johny Gill, Bell Biv DeVoe, Babyface, itd. Zaključiti da This Should Move Ya nije dobra ploča, sasvim je pogrešno, Problem je u tome što se Mantronix njome pridružuju dugaokom nizu pionira I inovatora ernog zvuka koji su, konvertirajući u pop, izgubili magičnu privlačnost novog. Nema sumnje da u svemu ima I nestrpljenja pred realnošću u kojoj su profitirali sastavi ogrezli u korišćenju Mantronix inovaeija. U svakom slučaju, čudne stvari su se dogodile na putu za banku.

Gordan Paunović

SEXA No Sleep Till Pussy/No Fiction Založba FV Ukoliko je jedna od osnovnih stvari u rokenrolu njegovo dejstvo па vaš stomak, Sexin debi LP pogada pravo u pupak. Visceralnost njene muzike provereno tera na mučninu i povraćanjeslabije želuoe (stvaran događaj), пе ostavljajući ni jednog trenutka dilemu o pravim namerama Sexe -oni su tu da uznemiruju. Problem Sexe, i njena prednost u isti mah, je u njenoj samodovoljnosti - hermetički zatvoreni ekspresni lonac pred eksploziju prava je slika ove grupe sredovečnih mučenika domaćeg гока. Suprotno onome što joj se krajnje nepravedno činilo dok je postojala u ranijoj inkarnaoij i (a posebno u periodu 1983,86.), suprotno svim prećutkivanjima i naknadnim mis-

63