Ritam

FILM

ROBOKAP 2 (Robocop 2) Irvin KERSHNER Peter WELLER, Nancy ALLEN. Tom NOONAN, Belinda BA UER Holanđanin Pol Ferhuven je 1987. godine u svom prvom pravom američkom filmu (prvi, "Meso i krv" iz 1985. bavio se evropskim mitovima) duhovito komentarisao američku stvarnost, ne stvarajući distancu već joj se potpuno predajući iz ugla tradicionalne evropske umetnosti flamansko-gotske provenijencije (legende o Golemu, Faustu, flamansko slikarstvo). Ferhuvenov cinizam prema trustovskoj nadkulturi i dostignućima kompjuterizovane Amerike čini se kao "Ivica i Marica" u poredenju sa rafalnom paljbom (i bukvajno i prenosno) Irvina Keršnera, čoveka zvanog Nastavak. Radi se, naravno, o filmovima "Robokap" i "Robokap 2". Prvi je nesumnjivo jedan od reprezentativnih filmova osamdesetih, dok će drugi, sasvim sigurno, postaii temelj novog senzibiliteta u kome

će moral predstavljati amoralnu kategoriju. Tom Nunen je u "Robokapu 2" (osim što će zaista postati Robokap 2) legitimni naslednik germanolikih beskrupuloznih kriminalaca iz Ferhuvenovog prvenca, ali je mali Gabriel Dejmon taj koji promoviše zločinca budućnosti. On je radikalna interpretacija hiljada američkih dečaka koji, naoružani do zuba vatrenim oružjem i pragmatičnom inteligencijom, haraju megalopolisom šiređi teror i bejbifejs-fobiju. Gotovo sedamdesetogodišnji Keršner mora da je imao ozbiljnih problema u komunikaciji sa svojim unudma kada je kao od Sale stvorio najljigaviji klinački lik ikad video na platnu. Piter Veler je, osim na početku filma kada pokušava da reaktivira svoj Ijuđski život, potpuno u drugom planu. Njegova svesna odluka da bude samo maSina izbacuje ga iz kruga intrigantnih likova, mada Robokap i dalje vuče konce naradje. Zato istaknuto mesto, uz već pomenutog negativca, zauzima Dr. Džulijeta Faks u izvrsnom tumačenju već pomalo zaboravljene Belinde Bauer (Moćni i zlodnci,

Zmijsko pleme, Jahač kroz vreme). Ona je oličenje poslovnih žena devedesetih, koja muškarce tretira kao potroSnu robu, jednako moćnike kao i zlodnce. Pored njejeNensi AlenjoS nebitnija, bleda kao Sisi Spejsik u karantinu. Potod km koji teku "Robokapom 2" nisu tu da bi parodirali Ferhuvenov prvenac, već idu u prilog tezi o hipertrofiji kao osnovnom pokretačkom motivu KerSnerove estetike - koja se ne libi da u "Nikad ne red nikad" karikira Bondove principe ili da u "Imperija uzvraća udarac" uverljivost podredi savršenstvu makete. Nasilje je posledica zla, a višak nasilja proističe iz viška zla i to je KerSnerova jednostavna računica. Zato on verovatno neće snimati "Robokapa 3", koji je upravo u pripremi, jer bi to neminovno vodilo naderen Larija Koena iz "It’s Alive" i "It Lives Again", a zna se Sta to znad za skor na blagajnama. Jedini izlaz za Irvina KerSnera je, ovog puta, nastavak E.T.-ja. •kick-k

Dragon Jeli Čić

71