Ritam
INSPIRAL CARPETS
Istorija Carpetsa ne počinje od "samog početka", već od trenutka medijskog proboja - u proleće 'B9. singlom "Butterfly" i debi lp-jem "Life" (proleće '90.), sve za kuću Mute. Otprilike u isto vreme svoje najznačajnije materijale realizovali su i The Stone Roses i Happy Mondays, što je sve bio povod medijskom promovisanju ovog, u to vreme, trijumviratamancesterske scene ujošjedan generacijski "paket aranžman". Ovo je, zapravo, odgovaralo same trenutnom stanju sstvarti, pošto ova tri sastava ne samo da nisu pripadala istoj urasnoj generaeiji, nego ni muzički nisu bproizašli iz istih izvora. Istinski su im bile zajedničke samo opšte stvari: umetnički "sredinski" afiniteti i klupska tradieija gradske scene. I dok se sa The Stone Roses desilo slično što i sa nekadažnjom mančesterskom beat scenom okupljenom oko klubova poput "The Oasis" i "The Three Coins", a koja je 60-ih izgubila utaknicu sa scenama Liverpula,. Njukasstla i Birmingema, Happy Mondays (kao post-modernistička reminiscencija dance-scene oko "Jewish Lads Brigade" kluba) i Inspirial Carpets (kao "reformatori" mančesterske softy pop linije) su se pokazali mnogo samosvesnijim i originalnijim i kreativno nastavili - naročito Carpetsi - u 90-te. Imprest vni energetsaki bilans pesama sa albuma "life" i singlova koji su mu prethodOi doveo je Caipetse do poredjenja saposstpunk i novovalnim periodom, najdirektnije ih povezujući saThe Stranglers, pri čemu je bitna razlikabila, a i ostaje, u ideaeijskim postavkama koje kod Carpetsa nisu okrenute mračnim stranama čoveka i njegovog sveta u smislu razrešenja toga oodnosa. Beznadje svakodnevnice je kod nih surovo realno toliko da se gotovo čini lepim. U ovako neočekivanom neskladu forme i sadržine krio se i razlog zapostavljanja Carpetsa od strane muzičke štampe: njihova prividna neangažovanost, a istovremeno i distanciranjeod ideologijehedonizmai vanmuzičkih skandalajednostavno je u odredjenom trenutku delovala neozbiljno, a moždsa i preteće u svetlu prelamanja aktuelnog socioekonomskog konteksta i zbivanja u populamoj kulturi. Medjutim, kako je najveća umetnost popularne muzike ipak napraviti dobru pesmu, "Island Head's p, sa " The Biggest Mountain" kao video klipom i udamom numerom (zima '9O/91.) je naterao
i nadobudnu kritiku - u tom periodu opsednutu indiew-preispitivanjcin tradicionalnih r'n'r i r'n'b' vrednosti - da prizna da su u gomili post-modcrnisličkog djubreta ii dijamanata., Inspirial Carpets nekako posebni. Ta "posebnost 1 ' je, u stvari, bila nadgradnja ncposrcdnih uticaja prclaza 70-ih u 80-te i "genetskih" mueičkih sklonostika pop-šampionima Mancestera 60-=ih (Hollies, Freeddie And The Dreamers, The Dakotas, The Mockingbirds), zasnovana na postulatima klasične umetnosti - estetici, poetici i virtuoznosti. U eri (opštekuklturae) fascinacije nadrealizmom ipsihodelijom, st rogost eoklasicizma, realizmom Carpetsa omekšana do vragolije, nije mogla ostati neprimećena, ali ni do кгаја shvaćena,. Album "The Beast Inside" (proleće '9l), koji
na prvi pogled deluje kao traženje autorskog izraza u gotovo banalnim pop rešenjima, tako će ostati ploča za fanove, koja će po svoje doći verovatno tek kroz inspraciju nekom budućem autoru. Od oktobra'92. inspiraial Carpets imajunovi album -"Revenge Of The Goldfish" koji je najavIjenkao "gitarskaploča". Pilot-singl "Generations", ako su paralele baš nužne, možda najviše podseća na period singlova pre izdavanja albuma "Life" iojošjednom pokazuje kako je moguće napraviti odličnu pop-pesmu, ne vodeći računa o tome da i vaša diskografska kuća treba odf nečega da plati porez. Netipično? Pa, Mančester se smatra netipičnim mestom, a za grad čija populacija je pred spoljnim svetom najčešće reprezentovana freakovima (muzičari), hooliganima (fudbalski navijači) i narkomanima (svi Zajedno), Inspirial Carpets i nisu neki dostojan reperezent.
Bojan Žikić
SCREAMING TREES
Screaming Trees su jedan od velikih - malih bendova lcoje novu američku scenu fine nadmoćnom i živom . Dugo su bili u send Nirvane i Mudhoney iako su, koliko se sećam, dosta pre njih krenuli put teJkog fuziranog zvuka zasnovanog na tradidji hard rocka s njegovih podetaka. Njihova prva, malo poznata ploda - mini LP " Other Words" CB5) izašla je za SST, uz pomod lidera Black Flag i osnivača ove ključne kalifomijske nezavisne kuće, Grega Ginna, i na njoj je bio primetan uticaj njegove he punk grape. No, übrzo jetaj upliviščileo - izlaze dvaLP-ja: "Clearvoyance" i "Even IfAnd Especially When” , oba izdata za tamošnju mini kudu Velvetone, a kasnije reizdata za SST. "Even 1f..." je furiozna gjtarska ploča koja dvrsto stoji na ostavStini velikih imena s kraja 60-ih i podetka 70-ih, sa snažnim dahom originalnosti, te je prvi pravi proboj benda. Tako je utvrdena formula njihove muzike: iskrena, srdana, eksplozivna sviika ispunjena magidnim, das snenim, das kridavim glasom Marc Lanegana. Vrhunac svega pomenutog su ploče "Invisible Lantern” iz 'BB. (jedno od najboljih izdanja novog ameridkog rocka) i "Buzz Factory" (’89.), oličenja žestokog izfuziranog riffa koji nosi dobar deo njihovog zvuka - negde u to doba on se podeo koristiti, ponajviše u Sub Pop ostvarenjima. Tada se pridružuju ovoj fimii za koju izdaju mini LP "Change Has Come", produciran od strane Jack Endina - što je za S.T. pomak kajoš snažnijem zvuku, što im otvara neke nove mogudnosti. Za Lanegana je to bio tih, a opet vrlo psihotičan zapis - izuzetno uspela ploča " Winding Sheet" (’9O), a za Screaming Trees je to ofito bila mogudnost da dugotrajan opstanak u senci pretvore u ugovor sa gjgantskom kuepra Epic, koja izdaje pretposlednji LP "Uncle Anastasia” (’91.).1ak0 pomalo rasplinuti i lišeni intenzivneenergijei moći sa ranijih ploča, ipak postižu solidan komerdjalni uspeh i pripremaju teren za najnoviju ploču - " Sweet Oblivion" (producent ovepločeje Don Fleming, poznat po saradnji sa Sonic Youth i Dinosaur Jr.). "Sweet Oblivion" jeiskustvo ST skupljeno na jednom mestu ili, krače rečeno, zgusnuta gitarska energija u najžešćem i najemodonalnijem vidu istovremeno. Čini se da su ST konačno prihvaćeni . Singl sa ploče "I Really Lost You" deo je soundtracka filma "Singles ", nakome se pojavljuje reprezentadja sastavaiz Seattleai okoßne. Tako ST stoje uz Pearl Jam, Alice In Chains, Mother Love Bone i Mudhoney, kao sastav koji već dugo traje i joS de idi istim putem, uzbudujudi vas jednom kad Nirvana bude zaboravljena.
Olja Miletić
11