Ritam
IN MEMORIAM I NIKO I NIKAD KAO VD!
Nazad kroz vekove na početak svakog početka. Na početku beše reč... Ш bubanj? Bubanj koji govori (talking drum) je naziv jedne od najstarijih afričkih udaraijki. Bubanj je i instrument za akcentuaciju ritma, za rock'n'roll suštastsveniji nego bilo kakva rock poezija, električna gitara ili ideologija. Iz paralelnih svetova u rock'n'roll stiže Ivan Vdović, najžešći i najbolji bubnjar koga je ovaj grad ikad video. Odgajan na drukčijim uticajima i istraživač muzike drugačijih sfera, VD upada na scenu kroz kataklizmični uđarac PUNK-a na imbecilni dinosaurus-rock 70-ih. Vreme prošlo, vreme buduće... Pričajući o legendi - Dame i gospodo, početak pobune; SARLO AKROBATA! Definitivni raskid sa beogradskim pseudo-glamourom, opanak-rockom i Ribljom Čorbom. Pričati o Sarlu Akrobati izgleda kao držati čas iz istorije. Ovde su [A razbili sve koncepcije malih mozgova šta ROCK jeste 1 šta nije. Koncerti koje su odsvirali su SIMFONIJE RADOSTI posvečene pravednom besu, bespoštednoj energiji i totalnoj slobodi instrumenadta, za šta smatram udeo SUPER BUBNJARA više nego potcenjenim i neshvaćenim... Razbijanje svake strukture i sistematičnosti rock-pesme je došlo iz otvora anti-materije koji je VD napravio, iz nikakvog ustupka publici, iz nikakvog ustupka konceptu i iz nikakvog ustupka zajednici (makar i svirali zajedno). Na trenutke, Sarlo Akrobata bi odskočio do takvih visina daje bilo vi.šc negojasno da KOYAi MILAN vise ne nmogu da prate začaranog dečka. Oh, perfidne ironije... gitara ne može da prati bubanj. GITARA NE MOŽE DA PRATI BUBANJ. 1981. Album "Bistriji ili tuplji čovek biva kad..." je remek-delo Beogradskog pokreta otpora. Pravi primer apsolutnog neshvatanja ove ploče su recenzije koje su usledile. Posebno imbecilnaje bila objavljena u "Poletu", stavljajući težište razmatranja na tekstove MILANA MLADENOVIĆA, Tekstove? Ako išta nije bilo važno u ouevre-u erne trojke to su bili Milanovi tekstovi. Iskonska snaga oslobodene ritam-sekeije iskazana kroz režeći bas i leteće bubnjeve čini ovaj album ključnim u razumevanju ne samo rockh'roll-a nego i pojraa SLOBODNE MUZIKE. Zvuk osloboden ropskog dodvoravanja funkcionalnosti i defmitivni obračun rocka (KOYA) i free-jazz-a (VD).
"Oh da, VD je znao VD je uvekznao Koliko je mao VD je S UPERZNA O !!!'' (DDT "VD je supennao"
Reference prema svetu: 1980. Sarlo Akrobata svira svoj prvi koncert u klubu SKCa. 1978 izlazi "NO NEW YORK" kompilacija nakojoj se svetu predstavljanajludi bend u svemiru - THE CONTORTIONS. Obuhvatajući viziju suludo hrabrog JAMES WHITE-a nazvana JAZZ-PUNK - NO WAVE-PUNK ostaje presedan u istoriji dostojan jedino LP-ja "TROUT MASK REPLICA" Captain Beefheart-a. Da se razumemo; JAZZ-ROCK GOVNA ala paeijenti Miles Davisa i njihove solo karijere posle rada sa zlatnom trubom ne ulaze u razmatranje. To nema veze sa životom ni sa DUHOM SLOBODNE MUZIKE. To je sve ponovno vraćanje na strukturu i formu, veliki когак unazad. V.D., JAMES WHITE i CAPTAIN BEEFHEART su vide-
li i shvatili nešto drugo; slobodu koja se zove BUDUČNOST SADA, venčanje neba i pakla, metafuziju COOL-JAZZa i OFFOFF rocka. Naravno, ko bi očekivao da će tri ovako različite energije izdržati zajedno. Dolazi do BIGBANG-a, [arlo Akrobata padasa trapeze, a iz njegovog pepela se radaju jedine dve matične struje BELGRADE R & R scene još dugo vremena; DISCIPLINA К1 Л МЕ i EKV. VD začudo ostaje sa Milanom (ostavIjajući KOYU da kombinuje post-punk i Hendrixa), ali ne izdržava dugo software program EKV neuropjutera. Može se čuti na prvom albumu KATARINE П, no možda i ne mora da bi se shvatila poenta. Van svoje male kutije, ROCK je morao izači u spoljni svet. Njegova glupava
ortodoksnost i navodno pravedna predrasuda prema svemu što nije ROCK, polje je negativnih sila kroz koji ulazi besmislena mitomanija o rock'n'roll načinu života. SUPER VD je video obe strane, i High i Low, ali nije video razloga zasto bi dalje ostajao u maloj kutiji. Bubanj koji govori je rekao svoje iotišao... Iz testamenta: "Ne treba dizati preveliku frku oko svega toga. Smrt je prirodni fenomen i preterao slavljenje života takode odvodi na stranputicu" Ivan Vdovič je umro 23. septembra 1992. "Bejbi, to ne maze propasti Smrt ne znači ništa" (It Can Not Fall", Iggy Pop)
Srdjan Đile Marković
14