Ritam
STEREO MC'S
Belačld rap sastavi oduvek su izazivali posebnu pažnju, iz niza razloga. Dobar deo rap publike cine beli tinejžerirazočarani slabostima modemog roka. Istorijski proverene marketinške strategije ("belci izbeljuju crno zabelce" Ш "sindromPat Boone") doživele sujošjedan big bang na primeru Vanille Icea. Konačno, imena kao što su Beastie Boys, House Of Pain ili Stereo MCs govore 0 tome da, uprkos naglašenim rasnim isključivostima pojedinih izvodjaca, jezik rapa poseduje istu univerzalnost koja je rock muziku učinila vlasništvom planete. Stereo MCs svaldm svojim izdanjem, pored znatiželje izazivaju i zbunjenostpred nemogućnošću kategorizacije njihove muzike. Beli rap trio iz Londona, koji ispred retorike 1 ideologije stavlja - ritam, izazivajući najisključivije da im porekne mesto u rap
zaj ednici. Ali i provocira hrabre (npr. magazin Face) da im prizua jedinstveno mesto na raskršću žanrovskih vetrova naše ere. Drugi album Supernatural iz 1990. godine u produkciji Afrikaßaby Baambaate iz Jungle Brothers veštoje pomirio neprikosnovenost živih zvukova (бак je i bubanj bio pravi!) i studijska poigravanja sa semplerom. I sve je bilo na svom mestu: retro funk ritmovi, toasting i daleki odjeci Afrike zapakovani u vrhunsku motoriku i urbani vokabular. U meduvremenu, singlevi Elevate My Mind 1 Lost In Music okušali su iskušenje boravka na vrhu sveta (prva mesta na odgovarajućim Billboardovim listama singlova) rasterujući ostatke poslednjili inhibieija Stereo MCs i njihovih fanova pred još žešći flert sa masama. Sasvim nova ploča Connected (4th and Broadway, oktobar 1992) u
ranije poznatu žanrovsku zagonetku dodaje još jednu (ne)poznatu - ritmicku neodoljivost housea - za korak dalje snižavajajući prag masovne prijemčivosti Stereo MCs. Ali i zadržavajuči sve ono što je njihov zvučni sistem učinilo tako prepoznatljivim, od Sega posebno imponuju živahne igre basa na fragu reaggea, posledica slušanja sa razumevanjem umetnosti ritma dub-gurua Lee "Scratch" Perryja. Danas, kada količina komercijalnosti nije vise merilo neeijeg uticaja, Stereo MCs su jedna od retkih savremenih pojava kod koje ova dva parametra ne stoje u obmutoj srazmeri. Connected je ploča koju ćete tek naučiti napamet,jer količina eventualnih hitova čini satelitski udar narednih singlova neizbežnim. I bez toga, transcedentalni duh njilrove muzike, podjednako suvisle u oznojenomklubu i usamljenoj sobi, jedan je od dogadjaja 1992. godine.
Gordan Paunović
MINISTRY
Kao zakasneli odjek britanskog novog romantizma i tehno popa javilase u S.A.D. "nova bela plesna muzika" zasnovana na baratanju elektronskim igrackama. Njen podzemni centar je Cikago (inače, dom house muzike), a ključni čovek celog autonomnog, američkog podpravca savremenog rocka na elektronskim instrumentima (izniklog na tragovima Suicide), zove se Alan Jourgensen, koji preko Ministry i njihovog hedonističkog alter ega Revolting Cocks i drugih imena za jednokratnu upotrebu, te izdavačke kuće Wax Trax, nastavlja subverzivnu delatnost američkih muzičkih anarhista i u novom kontekstu nejasnih devedestih. 1983. na talasima Studija B, Ministry su imali jedan od najvećih teen pop hitova te godine - singl "I Wanted To Tell Her". U drugo! polovini osamdesetih Ministry su prešli put od industry skog rocka preko body electrica do electro corea, nikad ne upadajući u žanrovske zamke. Na taj nacin su stekli reputaciju originalne grupe, kojaje sama stvorila svoje uzore. Ilustrujući Ameriku kao zemlju zombija Ministry pretenduju da budu izraz sredine u kojoj žive - Jourgensen zato i pokušava da od Ministry bukvalno načini ogledalo pandemonijuma
savremene Amerike. Filozofija "sve treba probati", tako karakteristična za osamdesete, dozvolila mu je eklektično natrpavanje referenci na satanizam, katolicizam, misticizam, razne misterije spasa, u tekstovima, na tatuima i omotima ploča. Njegove delatnosti svedoče o jednoj harizmatičnoj ličnosti sa dečijom sposobnošću da stvari vidi
naopako, iz čega proizlazi i sklonostka spektaklu, najuočljivija na koncertima. Ali najvažnija osobina Ministry su übitačni diktati ritn m mašine i teške gitare, čiji jednostavni udarci obaraju drveće. Na prvo slušanje oni su fizičko iskustvo - na drugo, otkrivate minimalisticke zabeleške - grcaje neimenovanih likova zarobljenih u naličju grada. Na novoj. ploči - "Psalm 69" politizovanost Ministry koncepta pretvara se u pravu političku delatnost. Razrgrćući naslage "amero zombizacije" sveta oni se usuduju da se uhvate u koštac sa bezizlaznim položajem pojedinca uhvaćenog u kloaci civilizacije. Zahvaijujuci tome što su svi ideali izneverili one koji su verovali u njih, Ministry nalaze da se tu radi o tupoj bezizlaznosti koja se očituje u jednako tupom, mašinizovanomponavljanju ritmičke meduigre mašine i gitare. Umebesau tempo koji približava celu stvar granici izdržljivosti (izvrstan singl "Jesus Built My Hotroađ') govori više od tekstova - teskoba koju izaziva i o kojoj Ministry govore može se razrešiti samo eksplozijom, koja u ovom slučaju, nikad пе dolazi. Rešenja nema i to tek übija u ројаш... Svedeni smo ponovo na fizičku dimenziju.
Bojan Zikić
9