Ritam

"Ne, politikaje vanmuzike, Sve je to iz života. Odjednomje nastalo, iskreno. Nikadnisam seo za sto sa idejom da napišem tekst za pesmu." BUDUĆNOST OTPISANIH Sredina osamdesetih bila je prelomno doba i u odrastanju novosadske госк scene - prvobitan polet punka polako j e iščilio pred dužinom postojanja, Dva minuta mržnje nisuuspeli da se nametnu onoliko koliko su vredeli i bližili su se tački raspada, Vrisak generacije su polako predvodili punk podzemlje u susret kraju decenije. Kompilacijske kasete "Novi Sad Vol. 1 i 2" (GBB tapes) ili "ClockworkNovi Sad 'B4-'88", značajni su dokumenti o postojanju još jedne nadolazeće novosadske muzičke ekipe, daleko od očiju javnosti one koja se iz punka razvijala u hardcore i dalje; Atheist Rap, Ritam nereda, Vrisak Generacije, Мг. Joint, KNO, Kapetan Leshi, Revolt, Fluorel Tačkaš, Generacija bez budućnosti, najednom mestu pokazuju daje godinama vladala određena živostuNovom Sadu, kojaje, kao i do tad, ostajala neprimećena za širi krug publike. Ukoliko neko misli da je punk scena sama po sebi bila nevažna, trebalo bi mu skrenuti pažnju na činjenicu da je ona u nekoj opštoj šemi zbivanja baš u ovom gradu potvrdila svoju važnost kao omasovljavivač rock publike, bitniji od tada aktuelnog mini trenda povratka rock'n'rollu oličenog u imenima Ponoćni kauboj i Flower Rocky Boys (ovi poslednji imali su i album za Rockland 1992.). Upornost delatnika sa punk scene ogledala se i u animiranju pratećih

organizaciono - trgovačkih delova muzičkog biznisa, što je u vreme procvata privatizacije početkom devedesetih kod nas, počelo đa daje prve značajne rezultate. Posebno bitnu stavkuu pretvaranju Novog Sada na prelaskuu devedesete u samostalan medijski centar odigrao je nekadašnji heavy metal fanzin "Explosive" koji je prerastao u "Hard Metal", prvi pravi novosadski muzičko-medijski projekat sa širokim jugoslovenskim odjekom. Dodajte na to paralelno postoj eću mrežu uglavnom kvalitetnih fanzina ("Bolji život" isadmožeposlužiti kaoputokaz kako punk fanzin treba da izgleda), nedorečene nezavisno-izdavačke poduhvate ("Start Today Records" i "Mr. Montenegro") i nove inicijative u oblasti distribucije i prodaje ploča (par trgovina) i steći ćete punu sliku o gradu koji je punim plućima udisao novi život početkom ove decenij e. Bližimo se polako sredini devedesetih. Od nekih dogadaja i imena koja smo spomenuli u ovom tekstu počinje da nas deli petnaest, a ne deset ili pet godina. Šta je ostalo od nekadašnjeg bogatstva, za koje nismo ni znali da smo ga imali? Uz već pomenute, uvek aktuelne rodonačelnike (koji još rađaju) - Obojeni program i Воуе današnja najkrupnija imena su, nekim slučajera, sve sami na punku odrasli šastavi. Bilo da su to zabavljači, lokalni hit i vic mejkeri - Atheist Rap, koji su uspeli da novosadski humor učine prepoznatljivim i pristupačnim i drugim sredinama, ili tvrdoglavi, nikad odrasli i zbog toga ponosni momci sa Vošinog stajanja - Ritam nereda, ili tek pristigli podmladak Generacije bez buducnosti, čija prošlostpodrazumeva podrobno poznavanje Oi punka, uličnih pravila skinheada, ska ritmova i "Povratka otpisanih"... bilo o kome da se radi današnji sastavi Novog Sada prošli su punk obrazovanje. Da li to znači da je ođ cele nekadašnje šarenolike novosadske muzičke bašte ostao samo natvrdokorniji soj, ili je ovo sada samo epizoda na putu ka novom bogatstvu? Da li će pomenuta tvrdokornost samosvesnih, samoobrazovanih punkera uroditi novim plodovima, da li će zainteresovati nekog još mlađeg da produži novosadsku priču u budućnost, da li će pomenute grupe biti dovoljno privlačni i upečatljivi životni primeri za još nekog...? Nekim tekstovima ne treba kraj.

Božidar Radojičić

Dragan Ambrozič

31