Ritam

muzike. Negde na naličju te potrebe za svetlucavim stvarima koje čine (pop) život, carovao je Meat Loaf, koji je u potpunosti zamenio Freddie Мегсигуја ispunjavajući sve one operske fantazije koje jedan deo pop publike uvek ima, dajući joj kroz svoje spotove u pregrštima sav potreban sjaj krajnjeg vizuelnog kiča i emocionalnosti "Ijubića". Jednostavniju retro varijantu ponudila je Kravvitzova škola prepisivanja čiji su hitovi (samostalno ili kroz Vanessu Paradis) ustvari definisali neohippy glamour. RECESUA U DARA J Л »C O Sve što se dešavalo na britanskom diskografskom tržištu simbolično je sadržano u gašenju mančesterske nezavlsne kuće Factory, doma Јоу Divison/New Order, Нарру Mondays i drugih koji su budili nadu tokom osamdesetih da pop muzika još ima nešto uzbudljivo da nam ponudi. Kad je ovaj simbol nezavisne, privatne diverzije u oblasti pop kulture, konačno ugašen zahvaljujući nesrećnim poslovnim kombinacijama, postalo je očigledno da skoro niko neće moće đa spava mirno dok traje recesija. Negde usput je nestala "nezavisna” rock muzika kao takva: još 1992, kad je posle duge rasprave zbog potpisivanja velikog broja “nezavisnih" bandova za velike firme rešeno da se ipak zadrže “nezavisne" liste - kriterijum po kome se određuje šta je "nezavisno" ili "alternativno", postao je ideološki, a ne poslovni, što je pctpuna suprotnost onome do čega je “nezavisna" scena jednom toliko držala - demokratičnosti

tipa "neka cvetaju svi muzički cvetovi". Ovako, ne zna se po kom osnovu Nirvana jeste “nezavisna", mada preko Geffen prodaje više miliona ploča širom sveta, a nije nezavisna Kylie Minogue која prodaje isto toliko, ali preko male firme? Otkud to da “nezavisni" nisu svi oni DJ timovi i sound systems koji pod najluđim imenima beleže nove dance hitove za kratkotrajne male firme? Od kad je nedavno promenjen način sabiranja prodatih ploča za sastavljanje top lista u Britaniji (podaci se od sad uzimaju samo iz velikih prodavnica, a ne malih, "nezavisnih", što iztrke izbacuje "alternativnu" muziku, јег makar koliko se dobro prodavala, javnost o tome ništa neće saznati), postalo je jasno da se velika borba vodu u mraku, borba za što veće parče sve manjeg kolača diskografske industrije, još uvek jedne od bolje stojećih engleskih industrija, Više se i ne zna ko je sve u poslednje vreme izgubio ugovor sa izdavačem (Public Image Ltd. npr.) i koliko je službenika moralo da menja zvanje, broj zaista novih izdanja bio je sve manji u poređenju sa naraslim količinama sve novijih i novijih reizdanja, singl kao singl polako je nestao sa pozornici industrije, a već neku godinu primetan trenđ da tiraži prodatih ploča stoje na vrlo niskom nivou, nastavljao se. »»OSTM ■ RVANA STAMJ E IS_l ~1~l NEJDZERI PONOVO VCADAJ Inteligentni osećajni mladići koji predstavijaju protivtežu materijalizmu osamdesetih, a koji su - navodno - konačno

napravlli svoje grupe, postaii su u međuvremenu Model koji - treba slediti. Generacija X, čiji su glas - navodno - bili, nikad i nije bila nešto definisano. "Grunge" koji je navodno - bio autentičan pokret, postao je moda pre nego što je bilo jasno o kakvom se pokretu radi. Onog momenta kad je postalo očigledno da su Blind Melon i slični neohippy klonovi moguće konačno ishodište svega, postalo je jasno da se cela stvar odavno ođvojila od prvobitnih garažnih iliti punk korena, na kojima je počivala, i da je raziog za slepi bes koji je pokretao Kobaina nekada, odavno zaboravljen. Mada ne verujemo da će on ikad izbiti sebi iz glave mačo fipove iz Aberdeena, selendre u kojoj je odrastao, a koji su ga muštrali na razne načine kao kratkovidog i "ženskog petka", već samo pretvaranje u generacijski simboi njegovih antikorporativnih i anitimačo stavova i osećajne konfuzije, predstavljalo je početak kraja. Srećom, ostao je živ. Ali po koju cenu? "Postgrunge" stanje počelo je da uzima maha, došlo je vreme da se pospremi na mestima odakle se investira novac. Mnogi novi sastavi koji su potisali za velike izdavače izgubiće ugovore idućih godina, underground rock će proizvesti nešto novo, zanemareno a autenlično, za sredinu devedesetih, ali mi ćemo zauvek ostati sa pitanjem - da li je t0... bio novi punk?

67