Ritam

tražili da sviramo u studiju, direktno u program, počeli su đa nas šetaju te pitaj za odobrenje ovog, te pitaj onog komunističke šeme. Na kraju, umesto da pitamo, mi smo prosto platili prevoz za ozvučenje i došli, smestili se u taj dva sa dva studio i svirali. To je neobično samo za neke Ijude koji pojma nemaju o svemu tome nekad je to bilo normalno, kad nisu postojale ploče. Tako je Woody Guthrie svitao uživo preko radija. Kazna za uši je tada svirala sat i po uživo, bez najave nisam hteo najavu, jer oni to ne bi najavili kako sam ja zamislio, ne bi tome pridali takav značaj, pošto su, je li, oni tada bili veliki, a ja mali. Distanca od dve godine je prošla pa se sad zna ko je veliki, a ko mali.” ~Na šta ti sad liče snimci sa debi albuma?” ~Za potrebe ovog rezidanja, preko firme Red Luna sa Kipia, koju drže Gorica Stanković i Loka zvani Loks Dekster, otišli smo u studio Šest da napravimo post remiks. Pošto nemamo studijske trake nismo mogli da dodajemo drugu gitaru ili sintisajzere, niti sam ja mogao nešto bolje da otpevam, a ja sam baš to priželjkivao. Umesto toga, samo smo dali snimoima neku svežinu sve isti traje kao i originalno izdanje, plus bonus od petnaestak minuta sa tog radijskog nastupa.” „Svojevremeno si imao primedbi na snimke sa te ploče.” ~Ne znam, sve se promenilo od tad. Ovo su sad đrugi Ijudi, otišli u Rule i Utvar (nekadašnji basista i bubnjar prim. aut.), a tu su Radmilo, Glava i Borko (novi gitarista, basista i bubnjar prvi stari Ivekov prijatelj i gitaristička protivteža u sastavu, drugi basista izuzetno cenjenih Klajbera, treći najpoznatiji po angažmanu u

Partibrejkersima prim. aut.). Stare sri'ari smo prearanžirali tako da nam sad odgovaraju. Pre neki dan se na probi desilo da sam počeo da sviram „Deri kamen” (prvi singl KZU prim. aut) i Glava, moj basista, nije znao šta sviram, mislio je da je nova stvar i dopalo mu 5e...” „Ovo sad je nova Kazna, Kazna za uši broj 2.” „Jeste, ali je vrlo bitno da Ijudi shvate da je to ista ekipa. Od 1986., kad smo imali prvi koncert, na kome je Radmilo svirao bas gitam, što znači da je on bitniji od bivših članova Kazne, јег je bio od početka tu. Pa onda Glava, koji se preko Datka iz Robne kuće (pevač tog banda prim. anL) zna sa паша od 1988., znači da je ovako ili onako tu šest godina, i da je pozajmljivao svoj bas Ruletn svo to vreme. Svi su tu nekako. I članovi koji više nisu sa nama, dolaze na koncerte normalno ja bih želeo da se oni malo opuste i naprave neke svoje grupe, sviraju ono što vole i nađu sebe u tome. Mnogo toga su videli i doživeli u Kazni, mnogo toga su naučili, i oni od шепе i ja odnjih.” ,Д i od Robne kuće.” „Da, ali nisam se ja kačio za njih, niti oni za mene, nego smo se viđali na nekim istim mestima i oni su postali za mene vrlo bitna ekipa u to vreme. Družili smo se jako mnogo i to je nticalo na mene, normalпо, ali sam ja sve ovo u poslednje tri godine postigao bez njihove lične ili moralne podrške, to se zaboravlja. Oni su sve to vreme proveli u Loudonu, i sad se tek polako vraćaju.” ,J>a kad ih ti prizivaš na svakbm koncertu...” (KZU svira obradu „Nahranite hladne” sa jedinog singla Robne knće prim. auL). „Ма, ne skupo je živeti tamo. Ja planiram da se možda pozabavim i u studiju Robnom kućom, i ne samo njima, nego i Klajberima, pa čak ne samo to generacijom tu ima još puno stvari koje su bitne, пе samo meai ili tebi, ja nemam mnogo svojih Ikvorita. Možda svega dvesta Ijudi u ovom gradu ima ploču Dr. Spire, a ispostavilo se da smo je imali svi iz ove ekipe o kojoj pričam. Pri tom, niko ne zna nijeđan tekst sa te ploče, a čovek je, ako niko ništa drugo, završio svetsku književnost, i ako je i ukrao nešto lepo je krao i još lepše to uglazbio. Njegov jedini album je sjajna ploča, snimljena 1980., pre „novog talasa”, o kome ja bolje ništa da ne pričam, јег nisam bio ovde (Ivekovo detinjstvo provedeno je u Maroku prim auL).” „Како sad gledaš па tn generaciju u kojoj ste bili vi i Klajberi, Presing, Euforija, DarkwoodDub...” „Sličan nam je put, јег smo iz istog grada, ali možda je to istageneracija samo po godinama. Mi nismo išli zajedno mnzičM, niti smo išli na to da nešto zajedno radimo, mada smo se svi medusobno poznavali. To nije nikakav „noviji talas”. Robna kuća i Klajberi su možda više išli uz neku scenu iz Hrvatske, iz Vinkovaca, Pule i malo Zagreba plus najbolji tadašnji hrvatski band — Machine Gun iz Knina. S bubnjarem te grupe, Slovencem, imali smo dogovor da sviramo, a i gitarista je dolazio na sešn sviike. Mađa je ta garažna госк scena u Hrvatskoj samo malo više bila izvikana nego mi ovde, jer Hrvati sn Hrvati, a Srbi Srbi. Ova generacija beogradskih grupa o kojoj vi govorite, bila je povezana vremenom i mestom više nego žanrovski. Žanrovski, Presing i druge grupe su bliže medusobno, nego mi sa njima. Osim toga, to je, bar po meni, sve bilo neko traženje sebe kroz neke trendove koji nisu bili možđa popularni, ali su postojali znaš traženje sebe kroz zvuk Ređ Hot Chili Peppersa i Urban Dance Squad. To je u redu, ali je to prvi когак, preuzeti nešto gotovo, a onda se ide dalje napraviti uešto svoje. Većina njih nije ni prvi когак načinila kako treba, a kamoli da je započela drugi.” „Misliš li da je sve to bilo više zabava i šala?” „Zabava i šala kroz novine. Teško je odlučiti se na ueki korak na koji se neki Ijudi tu godinama ne odlučuju da sednu i rade. Neozbiljni su. To je najvažniji razlog zašto se sa s\'ima njima nije baš mnogo desilo sve ovo vreme. Sa nama ipak jeste. Uostalom, pravda po nekad pobeduje”.

Božidar RADOJIČIĆ

Dragan AMBROZIĆ

(fotografije: Vesna PA VLO VIĆ)

32