Ritam

STRIP

PATAGONIJA, br. 2 Dom omladine Vršac, 1994. PATAGONUA je čudno mesto na kome, pod velikim nebom, žive čudni Ijudi. I tamo verovaliili ne, ništa nije čudno. Vrsaćki fanzin koji se razvio u časopis, pravoje oličenje domaćeg paradoksa u strip izdavaštvu; kao I bilo koji strip-magazin koji bi se sad pojavio, „Patagonija” Je, istovremeno, i mainstream, jer nema drugih, iako se bavi eksperimentalnim stripom, ali i underground, јегје subverzivan u odnosu na potcenjenost ove veštine. Snovit i košmaran, drugi broj ove zemlje, koja veoma iiči па našu, donosi dva kanadska i gomilu interesantnih domaćih autora (VVostok, Zograf, Redža...), Sve njih, manje-više, spaja Jedan zajednički pristup halucinantnoj priči i rekonstrukciji podsvesnog, lako prilično sveđenih postu-

paka, ova vrsta stripova doseže пека nova iskustva i, zanlmljivo, ipak podleže uticajima poznatih škola. infantilizam Je ovde strategija obesmišljavanja ozbiljnih tema. U tome, „Patagonija" je parodija ideološki iščašene svesti. Treba biti dovoljno lud da bi se dokazala učenost. „Patagonija” je poziv: čudite se, da biste mogli da volite! Sa gorkim osmehom, čitajući o mačku sa podvezicama i ručnim bacačem, o Ijudima zakopanim u zemlji ili nacrtanim vizijama iz sna, „Patagonija” veoma podseđa па našeg dvojnika iz ogledala: prepoznajemo ga, hrlimo mu u susret (I on nama), all svako ostaje sa svoje strane. Hrabro... i pošteno!

Zoran PENEVSKI

TBOHj br. 6. Orbis, Beograd, 1994. POZNATO JE DA SE SVET deli па опе koji ne čitaju stripove i na strip-maniJake. Sredine nema. Fanaticl isto tako znaju da je najlepša prljavština ono crniio na jagodicama prstiju od štamparske boje novog broja strip—časopisa. Već po šesti put, glavni urednik Dragan Savić i odabrana ekipica pokušavaju da vrate častjednom zanimanju, Sva koncepcija „Тгоп"— a je usmerena profesionalnosti, ozbiljnom i doslednom kreiranju i publiko-

vanju stripa, Sadržinski, stvar je veoma jasna i razumljiva: 2/3 domaćih autora, I/3 stranih klasika i odabranih intervju uz kratke novosti Iz sveta devete umetnosti. Sve u svemu, dosta provokativno: maestralni Abuii i Darko Perović vode slepca i beznogog u juriš na dobre cave, Gera je malkice zbrzao lepu zezalicu, „Svindl” pokušava da bude bolja verzija „Balkan Expres"—a, a Ivana Filipović (žensko dakle) debituje svojom šarmantno ispričanom „Uvertirom”. Drugi profesionalni crtač u ovoj gamituri, Mllan Jovanović, kao da nije imao sreće u odabiru scenarija. Osim nezaobilazne Moebiusove „Garaže”, tu je i Joe Kubert, koji rečima i siikom pokazuje neke zanatske tajne, Najvažnije Je da je „Тгоп" očuvao svoj prepoznatljlvi kvalltet štape i nivo objavljenih radova, koji premašuju učmalost domaće produkcije ! konstantnu nebrigu medija. Ovaj strip-magazin ne može da oduševi, ali on nuđi najbolje što može da se sada ponudi i time opravdava svoju mlsiju; on održava kontinutet jedne strasti, jednog „kvadratastog" pogleda na svet; on se čita tako što se viče ~joooš„. Najveći broj čitalaca „Тгоп“-а se bavi ili se bavio kreiranjem stripova. Ako niste sigurni u moć priča u sličicama, obavezno nabavite ovaj broj. Zatim ga čitajte dok ga ne zavolite ili ne opazite cmilo na jagodicama prstiju.

Zoran PENEVSKI

79