Ritam

PRVA KOSMIČKA BRZINA: ULAZAK U ORBITU

Tekstovi ovog tipa treba da počnu konstatacijom da su The Orb najveća ambiental dance atrakcija, da su tvorci cinemascopetechno hipnoze, da su začetnici multužanrovske psihonautike, đa su najznačajniji britanski autori elektronskih fantazmagorija... i to je tačno. Međutim, za našu priču, to je samo povod. Razlog za postojanje ove „orbitalne” analize je nešto sasvim drugo, nešto mnogo neočekivano...

THE ORB JE FORMIRAN 1989. godine kao trio koji su sačinjavali Alex Paterson, Youth (ex-Killing Joke) i Jimmy Cauty (KLF), uradivši zajedno prvi snimak „Loving You”. Nakon brzog razlaza, Alexu se priđružuje Kris „Thrash” Weston, čovek koji ce-halucinantne ideje dr Patersona umeti da održi u filmskom. traj anju. Za potrebe preplitanja stilova, od mnogobrojnih saradnika i gostiju, izdvaja se učestalošču Thomas Felhmann, a za potrebe konceitnih prezentacija zadužuju se i basista Simon Phillips, te bubnjar Nick Burton. ; Zlatna stranica njihovog rada je prvenac „The Orb’s Adventures Beyond The Ultraworld” (1991), čiji je mega-hit „Little Fluffy Clouds” zaista jedna od najboljih techno-stvari do sada napisanih. Naredne godine, drugim albumom „U.F.ORB” sa 39-tominutnim singlom „Blue Room” produbljuju svoju space-operu, a tokom ’93. stižu i transkosmički „The Peel Sessions” i „Live ’93”. Za ovu, 1994. godinu, očekuju se album „Orbus Terarum” i mini LP „Pomme Frites” za matičnu ISLAND RECORDS. Prema sopstvenom priznanju, osnovna poetska komponenta muzike The Orb je rekreacija prirodnih fenomena u kojima publika рагticipira tako da su istovremeno zaglušeni - uronjeni u zvuk i izvođači i konzumenti. Verovatno nesvesno, autorsko oponašanje fizičke stvarnosti u slučaju „ambijentalnog gurua” ide i dalje. Naime, jedan nastup u Danskoj ižgledao je tako što je bend izvodio svoj trance-ritual đok sunce nije zašlo, tokom noči su mašine ispunjavale tihom zvučnom zavesom okolinu, a svirka je nastavljena pojavom zore. Dakle, ovde je prirodna činjenica ugi adcna u koncept, tako đa se, zapravo, dobila nadsimulirana kreacija: prvo, nivo elementarnog ambijenta (stvarnost), drago, konstruisanje istog (simulacija) i treče - uvođenje stvamosti u simulakium kao njegov sastavni deo (re-simulacija). Ovaj čudnovati projekat potpimo seuklapa i u izjavu dr Alexa da preferira muziku sa prirodnim instrumentima i zvucima, a da ga kompanija ISLAND gura ka kompjuterima. Ipak, imitiranje prirode nije dovoljno za žurku. BROD ILI DUH IZ BOCE The Orb pripada onom grapama za čiju aluzivnu duhovitost i nesputano poigravcanje sa postoječim zr'učnim. skladištima ne postoji određeni termin, Plovidbi soundom nastalim u njihovom stuđiju Absorbing u jugozapađnom Londonu možda najbolje odgovara pojam - muzička arheologija. Ona bi podrazumevala prekopavanje po slojevima stvorenim zvučnim opisivanjem sađsržaja svesti (kako inače psihodelični rege vezati uz groteskno čarlijanje ventilatora), ritmičko obigravanje oko fiktivnih planeta u emotivnoj vaseljeni (kako inače ispreplesti biblijsku monumentalnost sa Flash

Gordonom u mutantne verzije koje iz čiste pristojnosti prekidaju svoju beskrajnu, metonimijsku nit). Psihoanalitičari bi lako mogli da utvrde da je to kod Alexa Patersona posledica nedostatka autoriteta za kojim traga i to večito lutanje, poput srednjovekovnog broda ludaka, nema svoje konačište, јег su putnici zatvoreni u spoljašnjosti; oni su ahasveri svoje duše i svog nestalnog nagona. Paterson je sa 3 godme ostao bez oca, sa 14 je napustio majku i živeo sa 10 godina starijim bratom Krisom i uzalud pokušavao da nađe muziku koja bi ga zauzdala. Kupovao bi po 20 12-mčnih singlova koje bi preslušao za jeđan vikcnd, ali i njemu je bilo jasno đa je hg entuzijazam zdrav samo ža klince, Osim što je slušao .sve, njegova fluidnost je bila prisutnajoš u tom adolescentnim godinama sa svešću o njenoj vrednosti. Kako inače razumeti sledeću izjavu: „Obojica, ja i Kris, imamo ženstvenu stranu. Mislim daje to razlog zbog kojeg su mnogi Ijubitelji Qrb-a žene, što je lepa pomisao”. И&- ć Štaviše, osim volje /л r.euisvalljivošću i neponavljanjem, Paterson obećava da ~nećc biti statični ambijent-benđ do kraja života”. Ncnriznavanjc autoriteta se vidi i u ravnodušnim izjavama oT3tt6-u, nipođaštavanju Jean-Michel Jarre-a. Ako nekog i voli, to se odražava na taj način što bi uradio neki remiks, Gary Newmana i ranih Tubeway Army, na primcr, čije je ritmove zarmleo radcći kao D.J. Dakle, ono što se voli, pošiujc se ne kao dato nego Uiko što sc ргеradi. Na tome se u nmogomc zasnivala poetika šczdesetih. Psihodelična halucinantaost je tu nastala kao poslednja stanica u nad-stvai'anju. Glam i simfo 70-lih su tu strukturu nizgrmiiili. Zatim je usledila devijantna simplifikacija. Jednostavnost punka je barok i/azvala na dvoboj njegovom izvmutom rtikavicom. Svega toga ima kod The Orb-a. Čekaj, čekaj, The Orb - punk? PREDEO SLIKAN ZIHERNADLOM TIDESETTROGODIŠNJI Alex Paterson je upravb svoje najbuntovnije dane proživeo sa punk cksploz.ijom. Štaviše, bio je pevač post-punk sastava КIГЈ- BLOODSPORT, a čak je šest godina svirao na gostovanjima sa Killing Joke. Da, on je bio panker. On i danas voli bubanj-bas-gitarsku buku na Orb-svirkama; dalje, The Orb su za Johna Peela snimili verziju pesme ~No Fun” klasičnih The Stooges. Mislim đa je s tim u vezi i tipično rokerski način življenja i upuštanja u neizvesnpsti što prelama činjcnica đa su, umesto razmaženih zvezda, turneju 1993. isterali bez zaleđine, bez sponzora. ijSvirali smo uživo od novca zarađenog prodajom majica”, kaže Patcrson. I konačno, po samom svedočenju dugogodišnjeg prijatelja, punk i ne samo punk-legende, Jah Wobblea, po iskričavosti đuha koja liči na onu od рге deceniju i po kakvu je sretao kod te vrste Ijudi, svi su oni još uvek - pankeri! To i ne treba da čudi. Body i techno su u svojim korenima electro-punk (pogledajte, na primer, magično zatvaranje kruga - spoj Lydon & Leftfield), a sam The Orb se može tumačiti - skretanjem

34