Ritam
GOOD - START THE DANCE!!!
Techno preuzima stav rock’ n’ rolla
Dance muzika danas mogla bi se objasniti na sledeći način: “To je veliki korak za čovečanstvo, ali prevelik za čoveka”. Naime, masovna trance i rave okupljališta postala su eruptivna energija jedne celine čiji je svaki pojedinac samo elektron koji rotira oko jezgra. Efekat zajedništva sa još 20.000 Ijudi u euforičnom trip osmehu čini muziku manje bitnom. Tu negde počinje priča o rave veštici Marushi, Westbamu i nečemu što još uvek uspeva kao ilegalno semenje sirovog ravea. Ali sve što je lepo kratko traje. Priča se (verovatno) završava uključivanjem MTV-a u dešavanja. Marushini spotovi “Somewhere over the Rainbow” i “It takes me away” postaju omiljene melodije nekih koji su do juče slušali 2 Unlimited. Rave kompilacije imaju višeminutne reklame na najogavnijem mediju (bar u ovom kontekstu). Broj Ijudi u klubovima se povećava, dolazi novi, oni koji su nešto videli na MTV-u i sada to žele da čuju ovde. Na taj način uništava se osnovna zamisao kluba a to je da klub treba da učini da zaboraviš realnost, a ne da u njemu samo potvrdiš individualnu atmosferu tvoje sobe uz upaljen “Party Zone” MTVa. I konačno, Ijudi koji su okrivljeni (ili bolje rečeno, čovek koji je okrivljen) da su izdali rave; The Prodigy! Sedamdesetih i osamdesetih godina u Britaniji se prikazivala dečija animirana serija o Charlyju. Liam Howlett, čovek koji stoji iza The Prodigy, usemplovao je deonicu “Charly says” u hiper ritmičnu rave sintetiku i napravio je hit. Numera je vrlo brzo ušla u zvanični Top 20. Efekat “Marushe” (s početka priče) počeo je da se ostvaruje. Prilično izolovana rave scena Britanije počela je da biva nagrižena od strane teenagera koji su tražili još... Animirani hit postaje uzor komercijalno izniklim plagijatorima: Altern 8 i svi njihovi “Evapour 8”, “Sesame’s Street”... Idejni voda Prodigy rekao je da mu namera nije bila da osnuje crtani-film-bend koji bi povremenim singlovima mlatio pare (a zamislite koje su sve gadosti mogli da sempluju!). Ipak njihov debi album “The Prodigy Ехрепепсс” tcško se može zamisliti bez animirane pred-
stave o gomili crtanih junaka pomešanih u kompjuteru. Sve to se fantastično prodalo. Naredna dva singla “Everybody’s in the Place” i, naročito, “Out of Space” promovisali su zvuk i pojam (odn.njihov karakterističan ples) benda koji odražava taj period njihovog postojanja. “Breakbeat”, odnosno pauza u promeni ritma, koji je kod Prodigy bilo nemoguće pratiti nogama, kasnije je odbačen kao pogrešan. Znači rege deonica “Гт sending out of space” (Out of Space) postaje isforsirana i u muzici sada više nezanimljivo funkcionalna. A neki su je toliko hvalili. Liam, inspirisan nemačkim technom, odustaje od Prodigy predstave i njihov singl iz 1993. “One Love” bio je prelazna faza u koketiranju sa melodičniom zvucima technoa i hip-hopa. Pomalo dosadna, ilustrovana odvratnim “virtual-reality” glupostima, numera je ponudila jedino (tada još uvek) interesantan prizvuk istoka koji je danas jedan od zaštitnih znakova, recimo, diskografske kuće Nation Records. Liam Howlett defmitivno prestaje da bude raver. Obrijao je glavu, našao kvalitetne plesače (Keith, Leeroy, MC Keeti) i početkom jula 1994. u opticaju se našao album “Music for the Jilted Generation”, Nešto prointelektuiziraniji spot i priča da su The Prodigy sada hip-hop, da praktično stvaraju pop ploču za igranje. Deo njihovog brzonožnog ritma ostao je i na singlu “No Good (Start the Dance)”. Na albumu trance je razvukao formu, stvorio atmosferu koja je dance poruku “Everybody’s in the Place” učinila blago indirektnom i Prodigy učinila bendom koji neko može slušati (i uživati) u sopstvenoj sobi, ne samo napodijumu za igru. A da ne pričamo o porukama gnusnoj britanskoj vladi koja proganja bespomoćne ravere kako stigne... Sada se The Prodigy nameću kao most na pola puta između 2 Unlimited i mračnog podneblja sirovog ravea. Jednom su ih optužili za izdaju. Možda ih treba ignorisati ili jednostavno prihvatiti poruku koja nije nimalo naivno plasirana: (I know it’s) N0 GOOD- (Let’s) START THE DANCE! Tako oslobođenog uma lakše ćemo se podnositi u gužvi kluba.
Slobodan Vujanović
34