Ritam
HIP HEAVY HOP
BEASTIE BOYS nlsu bili nikakav punk band. Tek sn malo bolji гар sastav. Zašto ih onda svi toliko volimo?
Adam Horovitz, čovek koji sebe zove MCA, posle uspelog koncerta stoji u hodniku hotela u Amsterdamu i odgovara na pitanja čoveka koji je sebe nekad zvao MMC, a koji je beogradskoj publici poznat kao onaj čupavi gitarista iz Budweisera, našeg prvog pravog rap banda. Kad im se kasnije pridružio i Adam Yauch, ovaj nesvakidašnji susret legendi i ispisnika završio se serijom kratkih i dugih izjava koje podastiremo vašoj pažnji. R: - Imate odličan novi album - “111 Communication”, koji je nalik na prethodni - “Check Your Head”, na kome čak malo svirate i hardcore - dosta Ijudi još uvek nema pojma da ste vi bili hc grupa pre nego što ste postali poznati kao hip-hop. Horovitz - Da, počeli smn kao hardcore band, još tamo - 1981. godine. Naša prva ploča se pojavila 1982. Pnlako smo prestali da slušamo onako raznovrsnu muziku kao nekad, i počeli da repujemo i rimujemo, odnosno da sviramo hip-hop. Tako smo to zvali. Da, tako se to zvalo pre mnogo godina, a i sada. Beastie Boys nisu nikad bili vaša pravovema hardcore punk grupa, već više trojca avanturistau svetu muzike koji koriste najblesavije inspiracije ne bi li napravili nešto svoje. Doduše, trebalo im je vremena da nauče da sviraju (oko deset godina) - ali su ga barem popunili sjajnim semplovima, a još od početka su na koncertima odavali posebnu počast Jimi Hendrixu. Ne baš preterano tvrdokomo, za jednu hardcore grupu, zar ne? Jesu И to oni imali pesmu o jaju na oko, u to vreme? KOŠARKAŠKI TERBNT I RADIO PROGRAMI Oh da. 1981. godina. Grupa Young Aborigines svira po polupraznim njujorškim punk klubićima za sitne ili nikakve pare. U njoj su pored Diamonda i Kate Schellenbach (danas u Luscious Jackson, vidi Ritam vol V, br. 1) i zaboravljeni gitarista John Веггу. Raspadaju se. Okupljaju se. Ovaj put u postavi sa najvernijim obožavaocem Adamom Yauchom i novim pevačem - Mikeom. Sad su 8.E.A.5.T.1.E. Boys. Skraćenica stoji za Boys Entering Anarchistic States Towards Internal Excellence (Dečaci Koji Ulaze U Anarhistička Stanja Svesti Na Putu Ka Unutrašnjoj Vrlini), i oni tvrde da ima veze sa odavanjem počasti Bad Brainsima, njihovim idolima, svetom bandu punka Istočne obale, grupi koja je toj generaciji objasnila sve što je trebalo u vezi ukrštanja (muzičkih) kultura, nepokolebljivosti stavova i ganji. Za one koji su propustili tu lekciju - Bad Brainsi su, naime, bili crnački hc sastav. I naravno uzori Beastie Boysima, koji su sve češće nastupali kao predgrupa poznatim imenima, kao što su Misfits, u poznatim klubovima tog vremena (A 7, Irving Plaza, Truđe Heller’s). Što ih nije sprečilo da se opet raspadnu. I istog trenutka dobiju ponudu da snime ploču. “Pollywog Stew” EP zabeležio je sve što su B-Boysi mogli u
tom trenutku da pruže, dok su još bili dečački razigrana punk grupica kojaje brzo odrastala. Nedavno izdata kompilacija “Some Old Bullshit” beleži ove snimke i još poneki raritet, te, kolorita vremena radi, izvadke iz populame hc emisije “Noise The Show” (stanica WNYU), u kojoj su Boysi bili redovna atrakcija, kad god bi nešto radili... Izgleda uglavnom zbog svog neobičnog smisla za humor. Da li je od njih, ustvari, mogla da ispadne dobra njujorška varijanta “Top liste nadrealista”, nikad nećemo saznati, јег su se ipak ponovo sastavili i produžili muzičku karijeru. Ali da su njujorške radio stanice odigrale veliku ulogu u oblikovanju muzike Beastie Boysa, neosporno je i mnogo puta potvrdeno kao činjenica, Horovitz - Mogao si da slušaš toliko puno radio stanica, sve te čudnovale emisije. Kad bi se završio ,dloise The Show", tražio sam ,jZulu Beat Show", gde su redovno gostovali Afrika Islam ili Red Alen ili, opet, neke latino ritmove. Inače ništa nisam radio po ceo dan. Sedamdesetih se sećam po radio programima i po tome što sam ceo dan provodio naduvan na košarkaškom igralištu. Ili sam igrao košarku ili sam slušao radio, najčešće KABC. Ondaje sve jasno, zar ne, Beastie Boys? To je prva grupa koju je u potpunosti oblikovalo slušanje radija. Zato i sad oni zvuče kao sve njujorške radio stanice iz 1983. pomešane na jednom mestu. Zato takva izlomljenost, sastavljanje pesama iz nađenih delova, a ploča iz komada nejednake veličine i snage. Otud pravilo da grupa svira sve stilove. Otud velika brzina kojom se pesme smenjuju kao da su radijski džinglovi, B-Boysi su od svojih albuma napravili svoj radio program koji se nikad ne završava i emituje samo ono što oni hoće... Svetu poznata verzija grupe počela je da se obikuje Berryjevim konačnim napuštanjem ovog neozbiljnog društva, i pristupanjem njihovog tadašnjeg najvećeg obožavaoca - Adama Horowitza. EP “Cookie Puss” bio je prvi proizvod nove estetike nastale iz spoja slušanja raznih radija, praktikovanja hardcore stavova i grubog zezanja. Odmah posle njega usledio je obrt - Boysi su u set pesama na nastupima uveli i svoje nevešte hip-hop komade, a Kate Shellenbach je otišla svojim putem, da bi napravila mesto za di-džeja koji je obogatio koncerte grupe svojim umećem. Njegovo ime bilo je - Rick Rubin. Yauch - I tako smo rešili da sviramo samo hip-hop stvari. Hardcore scena je, za nas, postala vrlo predvidljiva. Ništa se nije događalo. Beastie Boysi kakve poznajemo, bili su rođeni. "DAKTAS STE PREDGRUPA МАООЕГШ” Ironija je bila u tome da su se momci okrenuli hip-hopu verovatno i zbog toga što ni hc punk nisu mogli da odsviraju baš upečatljivo, u to vreme. Hip-hop je nudio mnogo više prilika za duhovitost i eksperiment, podrazumevao je vrlo punk stav i bio je “in”, a nisi ni mogao da znaš da ga “sviraš". Bilo je važno da imaš šta da kažeš.
40