Ritam

KNJIGE

NEOREALIZAM JUŽNE PRUGE ILI SLAJ STOUN IZ VUKOJEBINE (Zoran Ćirić - „Nišvil”, zbirka priča; K.P.G.T.Niš) Sprženi nihilizam južnomoravske doline, rasklimatana raskršća u kojima se susreću fanki zvezde, ritam i bluz legati i lozovača, pomografija poniruće metafizike, klaustrofobija paraboličnih turcizama i narcisoidnog kunsta, humor u nekrofilnom letu između Drine bez filtera i kokaina, loša kesa i prljavi staniol, metaforai samoreklama, fantomska ujdurma establišmenta Bele Kuće i setva novokomponovane srpske političke stranke, tuljani i koze, Enkoridž i Vranje, prgavi prljavi veš Mingusovih muzičara i prljava istorija prgave Nišlijke čistog veša, satira jeftinih ambisa i providnih želja, genitalije i generalije, filisofija lucidnog imperativa i destruktivni traktati ulepšanih mitova, luzeri i superheroji iz ulice, reš kafane i banjska lečilišta, pedofilija, zavist i ingenioznost, kolekcionari i lopovi, sebična paradigma i otvoreni altruizam, serija briljantnih književnih vinjeta, delirijum i svežina, nadrealističko mozganje i besmislena čekinjavost istrošenih definicija, polomljena stakla provincije u beznađu, pesma, dijalog, pseudo-psalmi, dnevnik i patološka ispovest, nepročišćeni stil i preciznost sjajnih spisateljskih rešenja, vinil i cigla, treš konfekcija i hiperrealizam, glorifikacija kiča i nazalni manirizam, baršunasti valjci hipohondrične verbalne onanije i

lirski trenuci zanesenjaka, isparenja muškog slepila i vaginalno ustrojstvo samoironičnih ženki.selektivna savest, plagijat izvrnutog komešanja prirode, društva ireklamne pedijatrije, pop art bez arta, Pop r °k b ez P°P a . religijski klimaks suviše okaljanih i nezaštićena nevinost, devijantne porodične bolesti i bajkovite kvazi-budućnosti, uroci, potrebe, srž i emocije bez tragova, marginalizovani totemi XX veka, sumporasti vonj rekapituliranog vremena, pesimizam i mambo-dosetke, salsa i Guča, Džejms Braun i Tom Džons, “Goodbye Pork Pie Hat” i “Zumba, zumba bakalar”, etimološka srbofilija, psovanje na granici podnošljivog, gitare, činele, špricevi i kalašnjikovi, Eskimi u blagorodnoj misiji narkosektaša, globalni egzistencijalizam, estrada juga i boljševizam iz zakrčene epruvete, očevi.tetke, babe i upljuvani preci, sinovi sa protezama i ćerke bez gaćica’ dekadencija generacije i pošast antikarijerstva, preterivanje, neizdržljivi solilokvijumi, pasusi do granice obožavanja, opšti slom ingenioznog ludaka. Ovo je nova zbirka priča Zorana Ćirića, zvana“ Nišvil”, koja je istina nešto stilski i sadržajno nekompaktnija od njegovog prethodnog ukoričenog proznog materijala (“Zlatna dekada”, 1992), ah svakako ultimativno zanimljiva. Zapravo, Ćirić je samo nastavio da nas iznenađuje i osvežava. Možda to i nije toliko čudno, s obzirom da je upravo on tvorac onog nezaboravnog i već antologijskog haikua J.B.RAZGOVARA SA SVOJIM MUZIČARIMA: sad!!!!!! sad!!!!!!!! !!!! sad!!!!!!!!!!! !!!!!!!!! !!! sad lmm !!!!!! sad! Proverite, dakle, zašto Zoran Ćirić svom nadimku dodaje idolopoklonički prefiks, pročitajte zašto Ćirić ne pripada “mladoj srpskoj prozi” i ostalim “manufakturama snova”, otkrijte zašto on predele ne slika čajem, saznajte šta je to “Grin, grin gras of houm”! Sve ovo i još više od toga pronaći ćete u knjizi “Nišvil”, toj sada već obaveznoj literaturi za četmaestogodišnjakinje i njihovu znatno stariju“piletinu”. Ko ne pronađe jedan od 1000 primeraka “Nišvila” ostaje ono što je i bio.

STRIP

TRAGOVI U PLAVOJ ILOVACI" strip-zbornik, uredio Branislav Miltojević, u izdanju "DOM", Niš 1994. Bćgdan Tirnanić je pre desetak godina u NIN-u opisivao kako je došao do stotinjak svezaka Marvela - pomažući Ijudima iz redakcije jednog našeg strip-magazina da se oslobode nagomilanog "đubreta". Ljudi navikli samo na stripove s patkama, miševima, kaubojima, tajnim agentima i partizanima lako su za đubre proglašavali sve ono što se na njih nije moglo svesti, pa makar se radilo i u stripovima koji su stvarali celu novu mitologiju unutar popularne kulture. Ali, ako Tora ili Hulka ne možemo da cenimo, ako su oni smeće koga se treba otarasiti, šta tek onda reći za prave trash stripove kao što su neki Crumbovi ili Wilsonovi? Odgovorje - ništa. Oni su jednostavno zaobilaženi. Sve što je kod nas bilo prisutno u vezi sa takvim autorima svodilo se na po jednu tablu ili čak par kvadrata u nekom omladinskom časopisu (obično samo kao ilustracija za neki tekst, ponekad čak i bez imena autora stripa), ili u nekom fanzinu minornog tiraža. Prve ozbiljnije namere da se ta off ili underground scena kod nas predstavi rađale su se uglavnom u krugu Ijudi iz Niša okupljenih oko časopisa Gradina. Tako se u nekoliko navrata u Gradini underground strip pominjao, da bi u broju 7-8 za 1989. godinu bio objavljen i odeljak o underground stripu iz knjige "A History of Comic Books in America" Les Danielsa, kao i dvadesetak strana stripova autora kao što su Skipp Williamson, Gilbert Shelton, Robert Crumb, S.Rodrigues. Zbornik "Tragovi u plavoj ilovači" deluje kao proširena verzija tog bloka - naime, tu je ponovo objavljen pomenu-

Dušan Ristić

ti ođlomak Les Danillsa ("Underground stripovi") uz još tri dela iste knjige ("E.C.Revolucija", "Kontrtoverze u vezi sa strip-kodeksom”, "Nove knjige"), što čini i osnovu zbomika, dajući neki kontekst u kome je stvaran i u kome se razvijao underground strip negde do sredine sedamdesetih godina. Pored toga, preuzet je iz časopisa 4F odlomak eseja J. Nobermana "Apstraktni senzacionalizam", prevedeni su deo knjige Marka Jamesa Estrena naslovljen "Sex & Sexisa", kratka crtica Denisa Kitchena o tome kakav bi trebalo da bude underground crtač, kao i intervjui sa Billom Griffitom i Gilbertom Sheltonom. Objavljeni su i intervju Saše Rakezića sa Јау Lynchom (iz "Ritma"), i, konačno, vodič kroz neke od bitnih etiketa pod kojima se mogu naći izdanja stripova ove vrste. S obzirom na to da se u međuvremenu u Beogradu pojavilo pet svezaka Crumbovih stripova (počevši od marta 1992. kada je izašao Mačak Fric), kao i jedna Sheltonovih, uz dobarprijem, ovaj zbomik uleće na upražnjeno mesto koje je vidno zjapilo. Naime, u skladu sa uobičajenom opremom underground strip izdanja, stripovi su išli goli - bez priče o autorima (osim par rečenica o Crumbu u svesci "Avanture Kuranjonje"), dok su se i komentari u štampi uglavnom svodili na par biografskih podataka i komentar sadržaja stripova, tako da je otvoren prostor za objavljivanje i stvoreno interesovanje za čitanje tekstova koji bi dali priču o tim autorima i njihovom mestu u strip produkciji. S te strane se ovaj zbornik pokazuje i kao zanimljiv i koristan, pa je za krajnju pohvalu što se pojavio. Međutim, njegov značaj najviše čini to što je zasadjedini ovde (tako da je nužno i najbolji). Pogledamo li strukturu zbornika videćemo đa su u njemu dati samo prevodi odlomaka nekih tekstova, da nema autorskih tekstova koji bi ih povezali u neku celinu (jedini autorski tekst je uvodnik, koji u stvari samo najavljuje sadržaj broja), pa čak i da je izbor tekstova mogao biti bolji. Sve u svemu, ovaj zbornik predstavlja pre svega skup naznaka o tome šta underground strip jeste, kao i o tome šta bi bilo dobro kupiti od stripova i knjiga o njima, ako se nađemo u prilici za to. Najkorisnija je, stoga, onima koji se s tom vrstom stripa po prvi put sreću. a nutuiu nonekad i tamo gde se oni mogu nabaviti.

Stevan Vuković

76