Ritam
Angelo Badalamenti, čovekkojije napisao soundtrack za Twin Peaks, godinu dana ranije рге pojave Massive Attack potkovao je čovekova strasna maštanja maglovitim i sporo strujnim zvucima. Neosporno je da je muzika za seriju 'Twin Peaks" gotovo savršeno nadraživala svaki deo tela njenog gledaoca. Bio je to neverovatan doživljaj. Bilo je to 1990. Godinu dana kasnije nakon nepretencioznog debi singla ”Day Dreaming" Massive Attack, vokalne protkani nezaboravnim glasom Share Nelson, svetu predstavljaju njegovo srce. Drugi singl 'Unfinished Sympathy”, najblizarnija je igra Ijudskim osećanjima. Pažljivom poetikom, onom koja ne vređa Ijudsko biće svojom patetičnošću, većga samo lomi svojom iskrenošću, ona je osvetlila dah Ijubavi kojim ovaj svet voli i koga se stidi. Te godine R.E.M. su izgubili religiju, Nitvana je zapoćela većnost, Massive Attack su izgubili lažni ponos. Pored članova benda (Mushroom, 3-D i Daddy na prvom albumu "Blue lines" radili su još i Тпску, Shara Nelson, a sve u nesputanoj prođukciji Nelee Hoopera. Lukav kolaž semplova vrhunac je takvog muzičkog kreiranja. Već tada naglašen glas savesti njihovih pesamakroz tuborne i prebasirane (još jedna odlika bristolskog zvuka) pesme pričao je o životu koji je u Bristolu bio samo puko otaljavanje življenja. Mraćni pripovedački glasovi u nekakvoj varijanti rap manira, zvučali su poput lapatakoji čovek "umišlja" u mraku. Stvami sastanak Evropske Ekonomske Zajednice mogao je da počne. Tri godine kasnije Massive Attack vraćaju se kao sazreli kritičari novog svetskog poretka. "Protection", kako 3-D reče, ima za cilj da prikrije svoje pravo značenje (ako ga uopšte i ima), i da nasluti neka druga, moguća. Plamen sa omota debija postaje simbol benda. Zove se "Euro child" (isto kaoijedna ođpesamaalbuma). Trickyjeovom aibumu poklonio "Karmacoma", pesmu koja neverovatno asocira na zatvor, na opaku surovost, izloženost nasilju. "Non-protection", možda. Shara Nelson zamenjena je sa đve crne pevačice i jednom belom. Тгасу Thom, pevačicom Everything But the Giri. Izbor koji je neverovatnom kombinacijom otvorio vrata još jednom čarobomvojniku "napađača". Instrumental 'Heat Miser" ostaje kao jedini mogući soundtrack eventualnog nastavka serijaia 'TVvin Peaks". Ostatak je osmislio Tricky.
NOVOG BRISTOLSKOG ZVUKA: 1991. "Day Dreaming" (singl) - Massive Atlack (Circa) "Unfinished Sympathy" (singl) - Massive Attack (Circa) "Safe From Harm" (singl) - Massive Altack (Qrca) ”Blue Lines" (LP) - Massive Attack (Circa) 1992. "Be thankful for what you’ve got" (singl) -Massive Attack(Circa) 1994. "Aflermath" (singl) - Tricky (4lh and B’way) "Ponderosa" (singl) - Tricky (4th and B’way) "Numb* (singl) - Portishead (Go! Beat) "Sour Times" (singl) - Portishead (Go! Beat) "Dummy" (LP) - Portishead (Go! Beat) ”Sly" (singl) - Massive Attack (Circa) "Proteclion" (LP) - Massive Attack (Circa) 199L "Overcome” (singl) - Tricky (4th and B’way/Island) "Black Steel" (singl) - Тпску (4th and B’way/lsland) "Maxinquayc" (LP) -Тпску (4lh and B’way^sland) "Glory Вох" (singl) -Portishcad (Go! Beat) "Protection" (singl) - Massive Attack (Circa) "Karmacoma" (singl) - Massive Attack (Circa) (Aibum "No Protection" ne navodimo, јег se nc radi o autorskom dclu bcnda Massive Altack, već su u pitanju dub rcmiksi Mad Proffesora)
U gođini Bristola (’94) Tricky samo naslućuje žar jednog ega, neosporno ometenog u razvoju. Kroz dva singla "Aftermath" i "Ponderosa", otkrio je da njegova (muzička) pojava krije onaj Neubautenovski smisao za ritam i harmoniju. Teško je reći, da li na sreću ili na žalost, ali sa Trickyjem je "Bristolski čovek" đobio epileptični napad. Tricky ima 24 godine. Pubertet i adolescenciju proveo je kao problematično de te seleći se od jednog do drugog rođaka. Bio je čak i u zatvoru. Bio je loš. I zao. Dobro je samo to što to danas ispoljava na pravi način. Udružio se sa maloletnom devojkom Martinom u projekat koji nosi njegovo ime. A ono možda nosi rešenje enigme njegove muzike (Tricky znači lukavo, uraditi nešto prevarom, podlo). Njegov đebi album "Maxinquaye" (što je, inače, ime njegove majke) ili je najlepše ostvarenje nove bristolske struje ili je prebrzo otišlo u budućnost sopstsvenog zvuka. U svakom slučaju, slabo je komunikativno. Po tom kriterijumu prvo se nameće (aktuelni) singl "Black Steel", radikalna obrada Public Епету ("Black Steel in the Hour of Chaos"), koja manijakalnim trash gitarama slika đeo eksplozivne agresije koja bridi u Trickyju. Obrada sopstsvene pesme "Karmacoma", sada nazvane "Overcome", maestralan je moraenat plutanja kroz beživotni Bristol. "Overcome" je nezvanična himna toga grada. Ona nosi erotiku noći, koja danju ostavlja leševe prostitutki. Ostatak albuma mučna je borba sa oporim Trickyjevim glasom, ponekad duhovite osmišljenim kao u "Hell is round the cerner", gde je čitava muzička podloga u stvari ista kao u "Glory Вох" Portishead. Nešto prijemčijivije i tačnije su one pesme u kojima peva Martina. Tricky je u "Maxinquaye" na fenoraenalan način oslikao sav bes i crnilo koje je njegova ličnost poprimila kroz život. Tako dobijena atmosfera svakom površnom slušaocu, nesvesnom sopstvenih "zločina i kazni", nameće
35