RTV Teorija i praksa
Zanimljivo je da su i pojedini predstavnici iz Skandinavije ovo uvodno izlaganje negativno vrednovali. Verovatno zbog činjenice, da su radio i televizija u tom delu Evrope državne monopolske kompanije, i da se upravo sada zakonski usmeravaju baš prema principima čiju je ideološku oblogu Hol demistifikovao na primeru Velike Britanije. Neki drugi učesnici u diskuciji napominjali su da se „pristrasnost” sadržaja u sredstvima javnog komuniciranja postiže i kontrolom poteklom iz industrije za proizvodnju samih medija. Delegat iz Španije smatrao je čak da i u tzv. slobodnim zemljama praktično postoji cenzura kada se u masovnom komuniciranju ne upotrebljavaju jezici nacionalnih manjina (što je uostaiom i dobrim delom činjenično stanje u Velikoj Britaniji, Prim.autora). Pošto su nerazvijene zemlje najveći uvoznici i tehničkih sredstava za masovno komuniciranje i njihovih gotovih proizvoda, u diskusijama njihovih delegata bio je osvetljen i taj međunarodni sklop okolnosti koji se ponekad naziva i „kulturnim imperijalizmom Zapada”. Tako se u zemlje u razvoju „izvoze” ideološki i kulturni modeli, vrednosti i norme tipični za razvijeno kapitalističko društvo.
RAZLIČITI PRISTUPI U ISTRAŽIVANJU UTICAJA MEDIJA Treća tematska oblast pokazala je još jednom potrebu da se težište naučnih napora u budućnosti ipak zadrži na pokušaju utvrđivanja što sličnijeg teorijskog polazišta empirijskih istraživanja. Naime, sve kontroverze i brojnost tih postavki, o kojima je bilo reči na prvoj sednici, vaskrsle su u nekolicini prikaza konkretnih istraživanja. Gledano u celini, prema onome što je ova sednica donela, najnoviji istraživački koncepti pokazuju da je vreme potcenjivanja moći i uticaja masovnih medija prošlo. Ako je početak interesovanja za medije masovnog komuniciranja bio tipičan po prenaglašavanju mišljenja o njihovom uticaju i moči, izgleda da je kritika tih stanovišta počela da prelazi u drugu krajnost, i sada sama, u Lesteru, doživela svoj poraz. Najkraće rečeno, moć i uticaj međija poriču se samo u slučaju pokušaja izolovanih kampanja usmerenih na populaciju u stabilnim društvenim i kulturnim uslovima. Gledano na duži rok, priznaje se moć medija da kreiraju simboličko okruženje čoveka i time uloga faktora njegove socijahzacije tokom čitavog života. Iznenađujuće malo su se u Lesteru čuli pobornici klasičnog
222