RTV Teorija i praksa

redovno čitaju „Pravdu”. Očekivanje i realizacija autoritativnog efekta pokazala su se u datom slučaju kao snažan faktor privlačenja i zadržavanja pažnje. Potpuno je očigledno da ova raznovrsnost postnameme pažnje izazvana očekivanjem određenih psihičkih efekata u auditorijumu, ima izvanredno veliko značenje za delatnost sredstava masovnih informacija i propagande. Organizovanje informativnih emisija na takav način da bi se mogao izazvati maksimum postnameme pažnje je praktično neiscrpna rezerva povečanja efikasnosti masovnih informacionih procesa. Ima dovoljno osnova da se pretpostavi da nagomilano komunikaciono iskustvo može izmeniti opštu vrsnu strukturu pažnje. Nenamema pažnja prvih radio-slušalaca prema zvucima koji su dolazili iz slušalica priključenih na detektorske prijemnike, posle je postala namerna pažnja koja je zahtevala izvesne voljne napore. Nenamema pažnja prema novinama komunikacione tehnike - televizije, prikovala je uz televizor značajne gmpe Ijudi prvih godina kada se U domovima pojavio „plavi ekran” van svake zavisnosti od sadržaja nuđenog programa. Zadovoljavanje prvobitne Ijubopitljivosti prema novini tražilo je od televizijskih gledalaca namernu pažnju prema televizijskoj produkciji uz njeno docnije transformisanje u postnamemu, ukoliko su sadržaj i forma emisija odgovarali psihičkim potrebama auditorijuma. Očigledno da se sa pojavom privikavanja na novine, radio, televiziju povišava specifična težina postnamerne pažnje koja sada ne zahteva nikakve napore volje od strane recipijenta.

52