RTV Teorija i praksa
U tome se sastoji najvažnija socijalna funkcija vaspitanja pažnje, koju izvršava masovna komunikacija u procesu svoje delatnosti. Tri vrste pažnje, koje smo razmotrili, nisu odeljene nepremostivim pregradama, već, obratno, uzajamno se prožimaju i podržavaju jedna drugu. Organizujući pažnju auditorijuma na sadržaj ponuđene informacije, komunikatori treba da razmisle o načinima ne samo privlačenja pažnje uopšte, več i njenog čuvanja pri prelazu iz jedne njene vrste u drugu. Oni takođe treba da vode računa o zakonitostima stvaranja postnamerne pažnje - najvažnije za ostvarivanje ciljeva masovne komunikacije - kroz usavršavanje i optimalizaciju procesa priprema i predaje informacija i kroz razvoj ličnosti čoveka. U tom lancu leži ogromna rezerva povečanja efikasnosti celokupne naše informativne delatnosti, Pažnja predstavlja prvu reakciju na komunikacioni akt. Sve ostalo - opažanje, poimanje, vrednosno upoređivanje sa iskustvom, usvojene informacije - sledi za tim. To, posebno, razlikuje komunikacioni akt od razgovora čoveka sa samim sobom ili zapisa u ličnom dnevniku, tj. od akcija, koje takođe zahtevaju pažnju, ali nisu komunikacija u stvarnom smislu ove reči. Da bi se ostvarila komunikacija, da bi bio opažen sadržaj novinskog materijala, emisija novosti na radiju ili televizijskom programu, recipijentu je neophodno da se nađe u položaju čitaoca, slušaoca ili gledaoca, tj. da svesno stvori situaciju u kojoj bi fizički bilo moguče da se pažnja pojavi prema produkciji konkretnog sredstva masovne informacije i propagande. Ali to se ne dešava samo od sebe.
53