RTV Teorija i praksa

informacija. Tehnološki aspekt izvora i pripreme informacije za predaju auditorijumu i, kao posledica, sposobnost informacije da privuče na sebe pažnju, neki istraživači veoma pravilno smatraju veoma važnim promenama, koje utiču na tok i ishod komunikacionog uticaja. 10 Takođe postoje i gledišta koja apsolutizuju predaju materijala kao odlučujuči faktor pažnje. Po mišljenju jednog od predstavnika ovakvog gledišta - francuskog sociologa i novinara Ž.Kajzera, „takva predaja je sredstvo koje koriste rukovodioci ili redaktori novina radi privlačenja, odvlačenia, uvečavanja, slabljenja ili neutralizacije mišljenja čitalaca.” 1 ' Istraživanja su pokazala da se pažnja prema ponuđenoj informaciji neizbežno povećava pri sažimanju saopštenja, čuvanju jedinstvenog (u granicama jednog programa) ritma predaje informacionog materijala, raznovrsnošču kompozicionih i stilskih načina njenog formiranja. Na tehnološki aspekt pripreme informacija odnosi se i nepoštovanje jezičke, tačnije, orfoepske, leksičke i sintaksičke norme. Ma koje odstupanje od nje uvek izaziva premeštanje pažnje sa sadržaja na formu i narušava celovitost opažanja. Isti rezultat daju i smisaone i logičke greške. 12 Upotrebljavanje jezičkih šablona takođe zatupljuje pažnju, umanjuje koncentrisanost u procesu primanja informacije, otežava njeno shvatanje i zapamćivanje. Uticaj informacije izložene otrcanim frazama je minimalan. Pažnja prema informaciji koja se nudi, izrazito raste zajedno sa uvečavanjem broja izraženih veza i svojstava predmeta informacije i pridavanjem odgovarajućeg

10 D.Cartwright, Some Principles od.Mass Persuasion, „Human Relations”, 1949, v01.2, No 3, p.255.

" Cit.po V.E.Anikijev, Kritika koncepcije informativne štampe i statističkih metoda njene analize, „Savremene buržoaske teorije novinarstva”, M., 1967, str. 125.

12 Pojava te vrste podrobno se razmatra u radu L.P. Krisina, O jeziku radio-emisija M., 1967.

57