RTV Teorija i praksa

NEDELJA RADIJA

OHRIDSKI RAZGOVORI

- tokom druge nedelje maja 'll

U toku Nedelje radija u Strugi je, pored slušanja niza radio-emisija, održano i nekoliko razgovora na kojima su tretirana pitanja stvaralaštva za radio i njegova društvena uloga.

RADIO-DRAMSKE EMISIJE NA SMOTRI

Dr RAŠKO JOVANOVIĆ: Posle preslušanih drama i radio-dramskih realizacija nameću se izvesna pitanja i izvesni zaključci... Ako počnemo od Pijane novembarske noči 1918, rađene po eseističkom zapisu Miroslava Krleže, pošli smo od jednog vrha ove Smotre, bez obzira što u svojoj strukturi i nije bila dovoljno dramaturški razuđena i bez obzira što je eseistička materija dala pečat čitavom izvođenju. Smatram da je ovaj radio-susret sa prelomnim trenucima u istoriji hrvatskog i svih jugoslovenskih naroda, bio vrlo dragoceno iskustvo za radio uobličavanje. O istoriji se može suditi na različite načine i svako ima svoja viđenja. I ovo Krležino viđenje donelo nam je jednu sliku, izvrsno literarno uobličenu i jedan glas davnoga protesta, koji je i na radiju dobio puno opravdanje i dramaturšku funkcionalnost, zahvaljujuči spretnom korišćenju stereofonije.. Stereofonski efekt ovde, u ovoj produkciji Radio Zagreba, bio je zaista u funkciji osnovne ideje Saše Fridriha i osnovne ideje teksta, To je bila vrlo jasno postignuta konfrontacija između ministra Drinkovića i samoga pisca - Krleže. Efekt je bio izvanredan, bez obzira što je, možda, do te konfrontacije u dramaturškoj strukturi realizacije gledano, došlo kasno, posle jednog dugog ekspozea monološkoga tipa. Ta konfrontacija dala je delu übedljiv završni tok.

60