RTV Teorija i praksa

Naravno, ova Klobučareva realizacija ne bi bila tako übedljiva, da nije bilo udebljivih glumačkih kreacija Rađeta Šerbedžije i Božidara Bobana. Ovde je postignuta ona srečna okolnost jedinstv'a rediteljske i adaptatorske zamisli i interpretativnog stila, koji je, čini mi se, maksimalno postignut. U svakom slučaju Festival je ovim delom imao jedan lep početak koji se uklapao u opšte zamisli o proslavi jubileja druga Tita. Evocirao je upravo jedan događaj iz istorije koji je nagoveštavao sukobe i početak revolucionarnih gibanja u našoj zemlji, pre svega u Zagrebu, pa dalje. Istog dana imali smo prilike da čujemo A nad Banatom strašila iz speva Zorana Petrovića, slikara ali i pesnika po svojoj vokaciji. Dramatizator Neda Depolo, uobličila je, imajući u vidu stereofonske mogućnosti produkcije, tu prozu i jednostavnim tretmanom oživela, kao u nekom pozorištu lutaka, pokazujući da i strašila, koja seljaci razapinju da bi se odbranili od ptica grabljivica, imaju svoju dušu iako žive samo jedno leto. Čini mi se da je ova realizacija, iako u znaku i već poznatom maniru autora Sela Sakula, imala potrebnu poetsku svežinu i punu autetičnost, zahvaljujući izvrsnoj govornoj fakturi glumaca koji su se savršeno snašli dočaravajuči dijalekt. Osim toga i sa muzikom, inspirisanom narodnim melosom, koja se mestimice prijanjala na tekst, a mestimice ne, - bili smo svedoci jedne realizacije koja je pre svega zračila životnošću i poezijom i pokazivala piščevu opčinjenost zavičajem. Nedostajalo je u ovoj poetskoj viziji Banata intenzivnog dramskog sukoba, jer u strukturi dela, mozaičnoj u osnovi, kristalno jasnog dramaturškog sukoba nema. Ali, isprepleteni snovi i stvarnost zraćili su svojom lepotom i kao u nekoj čudesnoj fantasmagoriji mogli smo uživau u razmišljanjima o tome Sđe prestaje život i kad počinje fantastika. Meni je palo na um upravo pozorište sa lutkama, koje je eto, ovde na neki način u radio-teatru došlo do izražaja. Da je u realizaciji reditelja Arse Jovanovića jasnije distanciran govor lutaka, tj. govor tih strašila, možda, da je to podvučeno tako što bi, dok govore strašila, bila alegorijska muzika.a dok govore seljani bila izvorna narodna muzika, možda bi se postigla veća diferencijacija i pregled i jasnoća. U svakom slučaju za mene je ovo jedna od uspešnih realizacija na ovoj Smotri.

61