RTV Teorija i praksa

više raslo. Emisija je počela i kada su svi u video-režiji očekivali elektronsko „čudo” dogodilo se nešto neočekivano. Umesto pevača u triku sa baletom nastao je haos. Ni danas mi nije sasvim jasno šta se u stvari dogodilo. Vrlo uzbuđen verovatno sam zaboravio da u određenom trenutku pritisnem neki od bitnih tastera (za ovakav efekt trebalo je obaviti još pet dodatnih operacija) i umesto očekivanog efekta ekran se zacmeo. Tog trenutka reditelj je počeo da viče, pa sam, u želji da popravim grešku, pravio još veče. lako je ovo sve trajalo vrlo kratko, meni se činilo kao večnost. Reditelj je predložio da izostavimo trikove, i bez njih završismo naš „veliki” šou. Vreme je prolazilo a iskustvo u radu sa novim uređajem iz dana u dan bilo je sve veče. Sečajući se vremena kada je veći deo programa emitovan uživo, nikako ne mogu da zaboravim uzbuđenje koje je vladalo u ekipi рге početka i za vreme emitovanja. Neko če reći da uzbuđenja imamo i danas, posle skoro dve decenije rada na televiziji, ali imamo i mnogostruko iskustvo koje ne dozvoljava da nas bilo šta u poslu iznenadi. HRONOLOŠKI PREGLED OPREMANJA RTB-a VIDEO-MIKSETAMA Godine 1963. stigla su reportažna kola firme „Marconi”. Video-mikseta malo se razlikovala od mikserima tada već dobro poznate TS-11. Obučavanje na njoj nije trajalo dugo i svi problemi brzo su prevaziđeni. Godine 1967. radi širenja našeg TV programa preseljeni smo u studio u Aberdarevoj ulici. Dok je oprema montirana pričalo se o neobičnim video-miksetama. Bila je to oprema i miksete za dva studija firme „Thomson”. Raspored šina i tasteri razlikovali su se od onih na koje smo navikli, Šine A i B bile su u istom redu, jedna s leve, druga s desne strane. Umesto jedne ručice bile su dve za otamnjenje-zatamnjenje, tj. pretapanje. To znači da je svaka šina imala svoju posebnu ručicu, a mogle su se mehanički sprezati. Šina za predselekciju bila je izdvojena sa desne strane video-miksete, Kretanje elektronskih maski vršilo se ručno ili automatski sa programiranjem brzine kretanja. Savršeniji ,KEY-efekt na ovoj mikseti mogao se lakše i šire primenjivati. Broj tastera i pokretnih ručica uvećao se za desetak u odnosu na TS-11. Godine 1970. video-mikseta „Fernseh” došla je uz reportažna koia iste firme i nije se mnogo razlikovala od uobičajenih

189