RTV Teorija i praksa
utvrđen knjigom snimanja. Ako je snimano delo ili sekvenca prošlo sve faze TV tehnologije (od kadriranja do generalne probe) mikser je imao dovoljno vremena da se upozna i saživi sa onim što se pred kamerama zbiva, tako da i miksovanje postaje u pravom smislu reči kreativni deo televizijskog stvaralačkog postupka. Da bi se postigli dobri stvaralački rezultati, potreban je aktivan odnos svakog učesnika uTV procesu kao i ekipe u celini. Pasivan odnos, na primer video-miksera, svodi se na mehaničko pritiskivanje tastera na mikseti, a promene kadrova mogu imati preranu ili zakasnelu funkciju. S tim u vezi je i neposredna povezanost i uzajamna zavisnost u radu kamermana i video-miksera. Kako je več rečeno, rad kamermana čini preduslov za pravovremeno reagovanje i akcije miksera. U toku snimanja, pored izvođača mikser sluša i sekretaricu režije koja iz knjige snimanja prenosi uputstva kamermanima, zatim prati njihove reakcije, a naročito je usredsređen na onu kameru koja po uključenju nastavlja pračenje zbivanja, Nespremna kamera pred uključenje potendra i onako napetu i bučnu atmosferu video režije a zakasnela promena kadra ne može dati očekivani montažni efekat. Lična odgovornost miksera uvek je prisutna, bilo da se snima ili emituje TV program. Ona se naročito ogleda pri emitovanju političko-informativnog programa, utoliko pre što se ovaj program najvećim delom emituje direktno, pa greške miksera mogu imati neželjene posledice (primer TV Dnevnik). Iskustvo je pokazalo da mikser može „sakriti” neke propuste i greške u radu ekipe, dok svoje (u direktnom prenosu-emitovanju) ne može, gledalac ih primeti. Stoga on mora sve svoje operacije obavljati bez greške, trudeći se da ne propusti ništa od onog što je reditelj zamislio. Napredak televizijske tehnike i tehnologije u proizvodnji programa, čini se da su najočigledniji u mogučnostima koje pružaju video-miksete. Specijalni elektronski efekti kolor tehnike, a to je svojstveno i celokupnom elektronskom procesu, prevazilaze vreme koje je potrebno da bi se slični efekti ostvarili na filmu. Oni mogu nastati istovremeno sa događajem pred kamerama kao sasvim nove kompozicije i sadržaji u TV slici, proizvedeni sposobnošču miksera i primenom elektronskih maski i efekata elektronike. Naravno, to iziskuje vanredno poznavanje uređaja koji se iz godine u godinu uvećavaju mogućnostima i brojem elemenata na njima.
192