RTV Teorija i praksa

obrazovanje inkorporira što veći i što različitiji broj medija, odnosno posrednika. Izraz „multimediji” pojavio se pre desetak godina. Odsutan na 111 kongresu edukativne radio-difuzije održanom u Parizu 1967. godine, on več 1970. godine čini glavnu temu Bazelskog stručnog seminara za televizijske edukativne eksperte. Naime, pokazalo se da zahtevi savremenog obrazovanja, čak ako su oni obuhvaćeni i audiovizuelnim medijima uzetim posebno, ne odgovaraju potrebama moderne edukacije koja hoče da izađe ne samo iz konzervativnog tipa škole same, ili škole kao Radio-škole ili Televizijske škole, već da otvori jedan proces obrazovanja i samoobrazovanja u kontinuiranom i elastičnom pluralizmu metoda i medija shvaćenih u njihovoj otvorenoj cirkulaciji. Iz več postignutog iskustva upotrebe raznovrsnih medija u edukativne svrhe rodila se ideja o njihovoj kombinovanoj, kompenzatorskoj ulozi koja bi - putem elastičnih a zaokruženih tematskih projekata - izazvala neku vrstu edukativne presije, uz očekivanje efikasnijih rezultata. Pri tome, naročitu pažnju treba obratiti na činjenicu da ovo umnožavanje medija i njihovo dosta elastično redanje unutar jednog multimedijskog niza, mora imati vrednost i osobine sistema, a ne slučajnog i bezrazložnog umnožavanja. Šta ovo znači? Već iskustvom se bilo došlo do proširenog spiska onih pedagoških instrumenata koji danas mogu da se uključe u edukativni proces: osim, dakle, predavačeve reči pred slušateljstvom u razredu, na radiju ili televizijskom ekranu, kao legitimna edukativna sredstva prihvačeni su: 1) audiovizuelni dokumenti (dijapozitivi, transparenti, nastavni fihnovi, magnetofonske trake, kasete i video-kasete); 2) štampani dokumenti (sve vrste publikacija, knjige, priručnici, uputstva, novine, itd.); 3) obrazovna sredstva vezana za moderne metode (edukativne igre, programatori, makete, itd.); 4) edukativni izvori iz okoline (izložbe, koncerti, muzeji, biblioteke); 5) telekomunikatori (kao što je telefon i u najnovije vreme teletekst). S druge strane, osetila se potreba da se ovo gomilanje instrumenata poveže u organizovanu, svrsishodnu i psihološko-pedagoški adaptiranu celinu. Jednom rečju, osetila se potreba

37