RTV Teorija i praksa
Radmila Uzelac,
urednik Radio-Beograda
SLUŠALAC - SAGOVORNIK I „PRODUŽENI” AUTOR
..Samoupravni socijalistički sistem ne bi bio to zašta se deklariše, ako u njegovoj osnovi ne bi stajali interesi i potrebe Ijudi kao slobodnih stvaralačkih ličnosti” - kaže Edvard Kardelj. I - „samo onaj čovek koji preuzme odgovornost za svoju slobodu može biti slobodan. A samo onaj čovek koji je u položaju da demokratski odlučuje, može da preuzme takvu odgovornost” - Ove misli E.Kardelja u punoj meri izražavaju i smisao samoupravnog socijalističkog preobražaja našeg obrazovno-vaspitnog sistema, pa i preobražaja obrazovno-vaspitne funkcije Radija kao društvenog medija. Razume se da reforma obrazovanja i vaspitanja u nas ima i neke bitne karakteristike ove pojave kao svetskog procesa, koje, uostalom, na specifičan način impliciraju i upravo navedena gledišta, pri čemu se, pre svega, misli na metode permanentnog obrazovanja, na napore da se sustiže i kreativno usvaja vrtoglavi razvoj nauke, da se obezbeđuju uslovi za razvijanje stvaralačkih potencijala jednog društva. Zadržaćemo se malo na nekim idejama u ovom smislu, s obzirom na njihov puni značaj i za naše uže polje interesovannja Radio u transformaciji vaspitanja i obrazovanja miadih, i odraslih. Mislimo na značaj, i u pogledu sadržaja, i u pogledu formi, odnosno, metoda obračanja slušaocu; ili, bolje sadejstva dve ili više ličnosti putem radija. Jer, uveliko je prevaziđen odnos: proizvođač (stvaralac) - konsument, u svim domenima, pa i u radio-programu. „Čovek, po Suhodolskom, u suštini, nije konsumirajuće biće, iako za svoj biološki i društveni život mora konsumirati određena dobra - nego je u suštini ono stvorenje koje svoje ostvarenje nalazi u pravoj delatnosti, u stvaralačkom radu koji preobražava zatečenu sredinu.” I naši poznati autori, sociolozi Manojlo Broćić i Ratko Božović podvlače da pod pojmom stvaralaštva ne treba podrazumevati samo neku izuzetnu delatnost, recimo, u oblasti umetnosti. Danas se o stvaralaštvu govori kao načinu rada i življenja, načinu pristupa pojedinim sadržajima i
44