RTV Teorija i praksa
htele da priznaju da njihova deca ne gledaju ULicu Sezam. U svakom slučaju cifre su kazivale da su to veoma gledane emisije u tim naseljima. Ima, na žalost, gradova u kojima se obrazovni programi emituju jedino ргеко kanala na UHF koje mnoga siromašna predgrađa mogu teško ili uopšte ne mogu da hvataju, pa se u tim naseljima manje gleda ovaj program. (Klivlend je, na primer, porazan za Ulicu Sezam, јег opštinski zakoni zabranjuju spoljne antene na školama i opštinskim stambenim zgradama tako da tamo nekomercijalni kanal UHF ne može da dopre.) Prve godine u Njujorku nije bilo dozvoljeno emitovanje ргеко Kanala 13 u devet sati, a to je najbolje vreme za dečje emisije (u to vreme majka je poslala stariju decu u školu i hoče da se odmori dok su joj mlađa deca zauzeta nečim drugim). Ulica Sezam je onda emitovana preko Kanala 11 čiji se broj gledalaca onda udvostručio u odnosu na Kanal 13 ргеко koga je isti program emitovan kasnije u toku dana. Veliko је pitanje šta deca nauče gledajući program i која deca koliko nauče. S obzirom na finansijska sredstva koja Ulica Sezam dobija, CTW je morao od početka da bude spreman da če se efikasnost programa meriti spolja. ETS - služba za izradu školskih testova - koja se brine i za ispitne testove za koledže, je ustanova sa največim prestižom u ovom prilično nerazjašnjenom području i dugo godina je sarađivala sa Karnegijevom i Fordovom fondacijom. Pored toga, dovoljno je reći da je ona bila „bono animo” ovog projekta. Palmer i Leser su imali nekoliko sastanaka sa sastavljačima testova iz ove ustanove i najzad su se dogovorili da se merenja vrše na onim delovima programa Ulice Sezam koji bi, prema rečima Palmera, „najgore prošli”. To su svakako oni delovi koji se najlakše uče i najlakše mere: prepoznavanje slova i brojeva, imena delova tela, i najjednostavnije veštine. lako je Služba za izradu testova vršila ispitivanja kao ocenjivačko telo spolja, CTW je učestvovao u izradi instrumenata za testove koji su bili dostupni psiholozima Ulice Sezam na samom početku. Među pitanjima koja su istraživači postavljali deci bila su i pitanja iz testova koje je ETS tek planirala da uvede. Pored opšteobrazovne uloge Ulica Sezam je trebalo da popravi rezultate ETS testova koji su davani na kraju godine. Pod takvim uslovima nije ni malo iznenađujuče da su rezultati ETS bili pozitivni. Veoma je važno biti precizan u onome što ovde kažemo. Svi novi školski testovi su uvek veštački. Validnost bilo kog testa može se proceniti tek pošto je u upotrebi izvesno vreme, a istraživači mogu da presude da li, ili ne, rezultati testova daju
202