RTV Teorija i praksa

Benze), međutim, nije stanje utemeljeno u nekom imaginarnom praznom znakovnom prostoru nego je, pre svega, stanje, koje saobrazno sebi, temelji horizont neke svesti koju mi, u ovom slučaju, shvatamo kao egzistencijalnu svest. „Bitak svesti i bitak znakova čine ontološku korelaciju,” 6 Drugim rečima, bitak znaka, njegova pragmatička relacija prema čoveku i društvu, 7 zasniva, u trenucima svoje estetske konkretizacije, informaciono-komunikacijski proces: „znakovni procesi pretvaraju se u informacijske procese” B a ovi, dalje, u procese komunikacije. Buduči da smo u svim našim radovima tvrdili da je radio-drama akustičko jezičko umetničko delo sledi, dakle, da radio-dramsko umetničko delo ne daje običnu „informaciju” i ne konstituiše jednostavno „komunikaciju” nego izvorno stvara estetičku informaciju, odnosno, estetičku komunikaciju , 9 Prema tome, komunikativno-informativno polje radio-dramskog umetničkog dela jeste, pre svega, polje estetskog oblikovanja predstavljene akustičke ali i značenjske stvarnosti. Drugim rečima, estetsko polje radio-dramskog umetničkog dela je dvosmeran povratni prostor kazivanja, i to, kazivanja koje sadrži „samu istinu onoga što kazuje” lo ali i kazivanja koje od strane recipijenta (slušaoca) uključuje tumačenje i razumevanje to jest, hermeneutički diskurs slušaoca. Pokušajmo sada da za potrebe ovog rada definišemo, na osnovama nekih saznanja do kojih se došlo u teoriji informacija i komunikacija, malopre pomenute kategorije estetičke informacije i estetičke komunikacije. Estetička informacija, kako je vidi većina teoretičara, jeste poruka koja je, po definiciji, neintencionalna, neutilitarna,

6 Мах Benze, Estetika, „О-tokar Keršovani”, Rijeka, 1978, str. 106.

7 Pragmatička relacija znaka prema semiotičaru Čarlsu Morisu samo je jedna od tri njegove relacije; osim pomenute pragmatičke relacije znaka postoji sintaktička (relacija prema drugim znakovima) i semantička (relacija prema značenjima - prim. 8.T.).

8 Мах Benze, Ibid., str. 115.

9 Vidi o tome šire u: Мах Benze, Ibid., str. 192. i dalje.

10 Prema Karl-Hajnc Folkmanu Šluku.

119