RTV Teorija i praksa
2' H.R. Jaus, Ibid., str. 435.
1. asocijativna, 2. admirativna, 3. simpatetička, 4. katarzička, 5. ironička. Za svaki od tih 5 modaiiteta estetičke identifikacije H.R. Jaus dao je bliža određenja. Mi čemo čitaocu ovog rada preneti njihovu suštinu. Za prvi modalitet estetičke identifikacije asocijativni kaže se da ga treba razumeti kao „estetičko ponašanje koje se najčistije ostvaruje preuzimanjem jedne uloge u zatvorenom imaginarnom svetu neke dramske radnje.” 2 ' Dramska radnja, međutim, u ovom siučaju, nije shvačena kao nezavisni život aktera drame (odnosno radio-drame) nego kao asocijativna identifikacija aktera drame i slušalaca koji borave u istom svetu, zaboravljajuči pri tom, u toj igri, na „prisilu i navike svakodnevice”. Drugi modalitet estetičke identifikacije admirativni - prikazan je kao estetički stav slušaoca (ili gledaoca), koji u procesu slušanja radio-dramskog umetničkog dela doživljava jedan afektivni odnos divljenja (passions de l’ame) prema savršenstvu uzora. To je, рге svega, gledano iz perspektive egzistencijaine ravni, „utoljenje žudnje za jednim savršenijim svetom”. Slušalac radio-dramskog umetničkog dela očekuje da ga namah nestvarna kutija daruje upravo takvim darom. Simpatetička identifikacija definisana je kao solidarizacija, u ovom slučaju slušaoca radio-drame, sa doživljajima junaka radio-dramskog umetničkog dela. Ona podrazumeva sledbeništvo na koje je, pošto se identifikovao sa junakom radio-drame, spreman slušalac. Tako je potreba za imaginativnim sledbeništvom putem slušanja
126