RTV Teorija i praksa
Ако se anaglifski odštampana slika ili crtež zaokrene u njegovoj ravni za 180 stepeni, ili ako anaglifske naočare obmemo tako da nam umesto crvenog stakla bude zeleno, nastaje zamena opaženih slika za levo i desno oko i utisak prelazi u pseudoefekat, u obrnut utisak dubine - ispupčenja postaju udubljenja. Ukoliko se posmatranje anaglifa ne vrši iz perspektivnog centra nastaju izobličenja, to jest ako se anaglif posmatra s različitog rastojanja promeniče se prostorno zapažanje dubine, biče izraženija pri večem udaljenju a slabija pri približenju. Snimanje anaglifskog filma vrši se kroz specijalni uređaj koji se montira ispred kino-kamere a napravljen je od prizama ili svetlovoda Za dobijanje anagiifskih komplementarnih đijapozitiva upotrebljava se Agfa - Wolfen anaglifski film koji se posle eksponaže, razvijanja i daljeg specijalnog postupka, bojadiše u komplementarnim kupkama. Na kraju možemo zaključiti da je prikazivanjem trodimenzionalnog filma počela kod nas era kompletnog prikazivanja događaja na televiziji, onako kako vidimo prirodno sa oba oka. Počela je era, najpre, gledanja dubine sa anaglifskim naočarima. Dok čemo svakako u skoroj budučnosti gledati cele blokove televizijskog programa, na odgovarajučim kanalima, bez naočara, ali na zato specijalno prilagođenim, sa pola miliona objektivčiča sagrađenim ekranima televizora za sve tehnike filmova - cmo-bele, kolor, trodimenzionalne cmo-bele filmove, trodimenzionalne kolor filmove, i holografske filmove. Napominjem da je i Japan prve когаке u ovom pravcu napravio prošle godine i počeo eksperimentalno emitovanje trodimenzionalnog televiziskog programa takođe sa specijalnim naočarima.
178