RTV Teorija i praksa
2. propraćena usmenom informacijom o njemu, 3. koju predaje realno prisutan spiker na ekranu. Pri tome se koriste bogate dopunske mogućnosti hromatičnosti: uključivanje očiglednih grafičkih slika, karata, shema, diagrama itd., ambiemi koji označavaju rubriciranje saopštenja unutar programa {U susret kongresu, TASS saopštava itd.). Za razliku od titlova, koji su odvojeni od osnovnih kadrova, takvo uključivanje amblema i potpisa u osnovni kadar pojačavaju njegovo sintetičko delovanje (povezivanje vizuelne slike događaja, njena govorna reprezentacija, snažnije lično delovanje spikerovim prisustvom, u kombinaciji sa amblemima i pisanom rečju). U osnovne elemente sredstava masovne komunikacije spadaju topologija prostora, vektornost i tempo vremena, karakter i brzina kretanja, princip akseološke orijentacije unutar umetničkog sveta. Ti aspekti poetike dela dobro se mogu strukturalno analizirati, i time omogućavaju da se, na primer, izrazi umetnička i prostorna organizacija dela. Tako, analiza Rasinovih tragedija otkriva oštru i topološku strukturu. Pokazuje se da u tim tragedijama ima tri oštro odvojena prostora: 1) prostorija, u kojoj se nalazi neka sila; 2) prijemna prostorija, gđe čekaju na njenu audijenciju i ispredaju intrige; 3) vrata, koja razdvajaju te dve prostorije. 9 Najzad ta analiza topologije pomaže pozorišnom režiseru, umetniku, da organizuje scenski prostor. Ta analiza može da posluži
9 Vidi podrobnije o tome: VJ.Borjev: Poetika Rasina i njena strukturalna analiza od strane Rolana Barta. U Zborniku „Problemi poetike”. S., 1973, str. 305-318.
205