RTV Teorija i praksa

trebalo da omoguče dalje širenje kreativnih metoda, kombinovano sa odsustvom stvaralačke radoznalosti, pretvoriti naše kuće u „inženjerske kuče iz snova” čiji če prozori i vrata biti na žalost zabravljeni, zakračunjeni i zaključani. Sledeče pitanje koje smo sebi postavili odnosilo se na nove komunikacione kanale. Teletekst, videodata, satelitsko emitovanje, kablovska televizija itd., sve su to novi kanali koji nam več stoje ili če nam, u skoroj budućnosti, stajati na raspolaganju. Nema nikakve sumnje da ih moramo osvajati, da ih moramo staviti na raspolaganje i u službu naše samoupravne zajednice, da moramo, pomoču njih, načiniti korak dalje ka interaktivnom dejstvu medija, ka večoj mogučnosti izbora. Međutim, dok je tehnički aspekt ovih novih komunikacionih kanala u najvećoj meri razrađen i dobrim delom razrešen, još nema pravih odgovora na pitanje: čime popuniti, kakve sadržaje, koje poruke uneti u te nove kanale! Moram priznati da sam srečan što ovo pitanje nije predmet razmatranja druge sekcije. Konačno, dolazimo do pitanja novih, paralelnih, alternativnih, anti ... nazovite ih kako hočete, medija. Video-kasete i video-ploče predstavljaju nesumnjivo jedan od potencijalno najsnažnijih faktora promene u domenu audiovizuelnih medija. One če se razvijati, hteli mi to ili ne, sledeči pri tom eksponencijalnu krivu porasta koja će u jednom trenutku dovesti do prave eksplozije. Mi moramo pratiti taj razvoj, mi se moramo uključiti i učestvovati u tom razvoju, inače čemo mi biti ti koje če ta eksplozija oduvati sa scene. Dakle, po svemu sudeći, u cilju adekvatnijeg izvršenja našeg društvenog zadatka, u cilju pružanja večeg broja kvalitetnijih informacija u najširem značenju tog pojma, u cilju poboljšanja interaktivnosti između gledališta i nas, mi moramo težiti tehnološkim promenama, mi moramo do kraja istražiti i iskoristiti nove proizvodne i emisione mogućnosti. Pošto smo, čini mi se, našli zadovoljavajuči odgovor na prvo pitanje, posvetimo sada malo pažnje sledećem pitanju: kako sve to izvesti? Knjiga priloga za Savetovanje daje nam več neke odgovore, a nadam se da če diskusije dati još presudniji doprinos. Želeo bih da vas ovde podsetim na jednu duhovitu opasku Džo Flaertija (Joe Flaherty) koji je primetio da se tehnološke novine obično uvode па sledeči način: • u prvoj fazi novine se smatraju jeretičkim i gotovo nemoralnim;

15