RTV Teorija i praksa
® u drugoj fazi se ističe da ~ta ita stvar” neče nikad „pustiti koren”, da „neče proči”; • konačno se obavezno ističe tvrdnja: „upravo istu ideju sam imao na umu pre par godina”. Pored toga, mislim da je nužno da postanemo svesni jednog stanja u današnjoj televiziji. Рге mnogo godina inženjeri su bili kao kopači tunela iza kojih se tiskalo mnoštvo, požurivalo ih i usmeravalo. Danas je situacija bitno različita. U dobroj meri je raskinuta asocijacija tehničkih i programskih stručnjaka i veoma lako se može dogoditi da se želje stvaralaca programa kreću u jednom pravcu dok se, istovremeno. tehničari bave proučavanjem nekih, na izgled „ezoteričnih” problema i nalaze odgovore na pitanja koja nikog ne interesuju. Neophodno je, stoga, uspostaviti prekinuti dijalog, obezbediti tesnu saradnju programskih i tehničkih kadrova u iznalaženju pravih puteva budučeg razvoja, ponovo pronači izgubljenu multidisciplinarnost koja je suština televizijskog stvaralaštva. Ostaje nam još da razmotrimo pitanje trenutka kada treba da uvedemo nove proizvodne i emisione mogučnosti. Moramo, pre svega, biti svesni da jedno društvo ne može prihvatiti u jednom datom trenutku neograničen broj novih sredstava. Postupak mora'biti postupan. Pred nama je planiranje perioda 1980-1985. godine. Od izuzetnog je značaja da se tačno opredelimo, da odredimo prave rokove, da istaknemo prave prioritete. Cini mi se da je upravo izbor prioriteta najdelikatniji zadatak koji nas očekuje u našim poslovima planiranja. Mi moramo, s jedne strane, osetiti bilo vremena, oslušnuti pažljivo glas društva, ali isto tako moramo se čuvati futurističkih sanja i realno proceniti svoje mogučnosti i mogučnosti šire društvene zajednice, mi ne smemo biti ni neobuzdani zanesenjaci, ni plašljive konzervativne zanatlije. NOVI PROIZVODNI METODI Bacimo sada kratak pogled na nove proizvodne metode, koje smo već počeli da uvodimo ili o čijem bi uvođenju morali da razmišljamo. Moramo biti svesni da novi proizvodni metodi imaju, na neki način, dvojno obeležje. Jednim delom oni omogučuju racionalnije, efikasnije i lakše realizovanje programskih projekata i time samo posredno eventualno pružaju nešto novo gledalištu. Drugi, važniji aspekt novih tehnologija je onaj koji direktno omogućuje promene u načinu televizijskog
16