RTV Teorija i praksa
kvalitativrd monopol. Ti su monopoli stranih ideologija i stranih vrednosti, stranih interesa. U ovoj oblasti monopol drže razvijene kapitalističke zemlje koje kontrolišu mrežu distribucije iniormativno-kulturnih saopštenja i koriste zakone tržišta po principu ponuda-potražnja-dobit Ta komercijalizacija protoka informacija i masovne kulture, iz razvijenih zemalja u zemlje „trećeg sveta” odnosi se, pre svega, na televizijski materijal. Nemački autor Diter Prokop (Dieter Prokop) u članku pod naslovom Masovna kultura i spontanost bavi se pitanjima vezanim za provođenje slobodnog vremena kao i za kontakt sa sredstvima masovne komunikacije. U savremenim visokorazvijenim zemljama potrebe njihovih članova se zadovoljavaju pomoću tržišta. Monopolisano masovno tržište kulturnih proizvoda standardizuje potrebe potrošača. Uniformisana kulturna ponuda je usmerena protiv prirodnih potreba čoveka i zato koči prirodnu spontanost umetnika i konzumenta. Tržište formira ličnost koja nije snosobna da samostalno spoznaje i interpretira stvarnost Koristeči elemente teorije Talkota Parsonsa (Taiccot Pearsons). koji tvrdi da je „osnova svakog društvenog rada ekonomsko-politička-socijalna tržišna razmena”, Prokop anaiizira mehanizam robne razmene u oblasti kulturnih vrednosti. On tvrdi da funkciji novca u ekonomici odgovara u oblasti slobodnog vremena zabava, koja tek od 1930. godine postaje „institucionalizovani medij koji vlada kako producentima, tako i konzumentima” (D.Prokop). Svoje teze autor ilustruje i objašnjava na primeru filma. Analizirajući raniji period američkog filma, a zatim neke umetničke i ideološke principe Sergeja Ejzenštajna (Sergej Eisenstein), kao i teoretske interpretacije estetske prirode filma Andre Bazena (Andre Bazin) i Zigfrida Krakauera (Siegfried Kracauer), on pokazuje kakve su mogučnosti filma kao sredstva uticaja na svest konzumenta i na njegov odnos prema stvarnosti. Treći članak u ovom odeljku je prevod referata Stjuarta Hola (Stuart Hall) pod naslovom Televizijska serija ili ukroćavanje sveta (nekoliko uvodnih kritičkih napomena), koji je autor pročitao na seminaru održanom u Veneciji 1977. godine. Ovi seminari se održavaju svake gođine i prate međunarodni konkurs radio i televizijskih programa ~Prix Italia”. Estetički problemi televizijske muzike naslov je članka Eve Kofin (Ewa Kofin) sa Univerziteta u Vroclavu. Ona najpre
186