RTV Teorija i praksa
izražavanja, koji čini delo drugačijim, poboljšavajuči mu kvalitet i imapakt Odnos film - elektronika Odnos između filmske i elektronske realizacije emisija je jedna od najstarijih dilema televizijskog stvaralaštva. Međutim, svaka promena tehnologije donosi nove i drugačije odgovore na ovu dilemu. Čini se da je danas evidentno da ovu dilemu moramo posmatrati u dva unekoliko različita domena; u domenu TV novinarstva dnevnog informativnog o aktuelnim događajima, i u domenu realizacije igranih ili, šire uzev, umetničkih programa. Kada danas govorimo o odnosu film - elektronika moramo razdvojiti dva odvojena aspekta ovog pitanja: • aspekt koriščenja tehnike, tj. filmska kamera i filmska traka ili elektronska kamera i magnetoskop i • aspekt primenjene tehnologije, tj, rad na „filmski način” (sa jednom ili više kamera) i rad na klasični „elektronski način” (3 i!i 4 elektronske kamere - video-mikseta - jedan magnetoskop i relativno duže raskadrirane sekvence). Analiza aspekta koriščene tehnike neopozivo ukazuje da koriščenje elektronike pruža prednosti u domenu finansija, kvaliteta slike i brzine rada. Ako pak pogledamo aspekt primenjene tehnologije, isključivši iz tog razmatranja ENG, vidimo da je situacija daleko kompleksnija. Snimanje igranih struktura primenom „filmske tehnologije” ili „filmskog načina rada”, ima određene prednosti. Svetlo se, na primer, postavlja u odnosu na samo jednu kameru i time pruža mogučnost postizanja boljih, dramski intenzivnijih efekata. Mogučnost finog doterivanja željenog ritma zbivanja može se uvek obezbediti u procesu montaže, Ista „шка” oblikuje sve kadrove te je lakše obezbediti jedinstven „rukopis” u celom delu, itd. Pogledajmo, stoga, šta bismo dobili ako bismo pokušali da iskoristimo sve gore navedene prednosti. Ukoliko bismo, naime, neki igrani program realizovali prateči doslovno „filmski način rada”, ali koristeči pri tom jednu elektronsku kameru i jedan magnetoskop, omogućili bismo da se iskoriste sve prednosti koje nude elektronska tehnika i filmski metod rada. Razume se, da bismo ovo ostvarili neophodno je izvršiti bitne izmene u procesu post produkcije. Apsolutno je neophodno, ako se želi racionalan i kreativan rad, koristiti kompleksne sisteme off-line montaže sa vremenskim kodom, sisteme sa
17