RTV Teorija i praksa
moćna korporacija CBS. S druge strane postoje i sasvim prihvatljiva hardmare rešenja kao što je, na primer, Ampaksovo rešenje video-kasetnog magnetoskopa koje dopušta kako snimanje sopstvenog materijala uz pomoć Porta-Pak tako i emitovanje već snimljenog tuđeg materijala. Uopšteno govoreći, i u odnosu na razvoj kasetne televizije istorija se ponavlja, pa možemo otkriti dve osnovne tendencije. prvo, kao što svaki novi medij biva „pogrešno shvaćen kao kopija svog medija-prethodnika, tako danas, na primer, mnogi misle da budučnost video-kasetne industrije leži u masovnoj „kasetizaciji” rok muzike, odnosno u stvaranju neke vrste video-kasetnog rok tržišta sličnog savremenom audio-kasetnom rok tržištu, što ne može biti pogrešnije očekivanje jer je jasno da muzika predstavlja medij koji se može percepirati uz druge aktivnosti, a da je sa televizijom upravo takva mogučnost otežana. Drugo, tehnologija doživljava snažne pritiske u smislu težnji ka centralizaciji hardware-a. i usko namenskoj kontroli sistema, a ti pritisci dolaze od strane korporativnih snaga krupnog kapitala što prouzrokuje i vrlo loše posledice na softrvare koncepte uopšte. Pravi potencijal video-kaseta leži upravo u mogućnosti da Ijudima, otuđenim od savremenih sredstava televizijske proizvodnje i distribucije, pruži mogućnost alternativnog i samostalnog televizijskog sistema u kojem bi programski sadržaji u svakom slučaju bili „lokalnog porekla”, što znači zasnovani na individualnom, kontinuiranom procesu pračenja elementarnog života, a zatim i na razmeni postojećeg materijala između zainteresovanih grupa, kako na komercijalnoj tako i na potpuno nekomercijalnoj, odnosno čisto informacijsko) osnovi. U tom kontekstu mogu se zamisliti školski ih podsistemi koji vrše distribuciju sopstvenog matenjala najsiroj mogučoj publici, zatim mogu se zamisliti specijalizovane _ poslovne, stručne, zanatske, umetničke, društvene grupe koje video-kasete koriste kao sredstvo razmene iskustava, ideja i informacija bez potrebe za širim eksponiranjem - distribucijom datog materijala, itd., itd. U svakom slučaju, vanjante _ distribucionih sistema, kako u odnosu na softivare tako i u odnosu na hardzvare, u slučaju video-kasetne televizije mogu biti zaista bogate, pri čemu, sve zajedno, mogu predstavlja infrastrukturu jednog šireg, makrosistema, u ko]em raznohkosti egzistiraju zajedno u simbiotičkom a ne takimcarskom odnosu, što predstavlja karakteristiku zdravog i naprednog siste ™ a Onog trenutka kad poseduje i sredstva proizvodnje i sre s a distribucije, pojedinac ili grupa postaje legitiman alternativm __ televizijski sistem kome sledeća razvojna faza znaci formahzaciju
54