RTV Teorija i praksa

dnevnim imperativima koji su često vrlo svesno i namerno kratkoročni i radikalni. Umetnik-poltron tada daje namerno ulepšanu sliku onoga što navodno želi da prikaže. Pritisci kojih umetnik čak i ne mora da bude svestan - močnih dogmatskih „kalupa” mišljenja, od recidiva religije do čiftinskog čaršijskog morala, od agitropovskog hejsovskog kodeksa do stereotipije prethodno stvorenih snažnih umetničkih obrazaca, uništavaju u zaplašenom autoru ono zrno kritičkog mišljenja, neophodno da se išta valjano učini. Istina je, dakle, zastava dokumentariste; ko nema snage, ili volje da je prihvati kao neprikosnoveno pravilo svog stvaralačkog postupka, bolje bi uradio da se bavi nekom drugom vrstom posla.

17. TEME Ne može se reći da svet svakodnevice, taj uzavreli „realni” život čiji smo deo, oskudeva u temama za dokumentarne (ili participativne - kako se drugačije nazivaju) drame ove vrste. Naprotiv, nalazimo ih na svakom koraku. Ne postoji ništa u oblasti zvuka, što je moguče zabeležiti magnetofonskom trakom, a što ne bi moglo da postane konstitutivni deo estetske strukture ovakve drame. Ona je oslobođena dogmatskih estetskih stega bilo koje vrste: ne postoji zvučni izvor, društvena sredina ili tematska oblast, koje bi poetika dokumentarne drame a priori isključila iz svoje Hehenkiiche. Nema međe između „visoke” i „niske” stilske ravni, koja je nepremostiva. Sve je upotrebljivo, sve može postati deo estetske strukture drame. Treba razlučiti osnovnu ideju od tematske oblasti u kojoj ideju realizujemo. Naime, one oblasti koje bi bile najzahvalnije tlo - navedimo prve koje nam padaju na um: ka-pe domovi, velegradski noćni život, bolnice, pijace, stadioni, - moraju biti precizno definisane osnovnom idejom koja u jednoj rđavoj opštosti tematske oblasti precizno izvlači osnovnu dramaturšku nit. Za čim tačno tragati, za kakvim sudbinama u ka-pe domu ili uzavreloj košnici stadiona, ili šeretskoj galami pijace? Tek kada pronađemo tu osnovnu ideju koja često mora imati snagu ključnog preokreta kada je reč o uobičajenim shvatanjima i iskustvu u određenoj oblasti, i ukoliko ta ideja izdrži određene provere, možemo krenuti na posao. Kojim bi proverama trebalo podvrgnuti osnovnu ideju od koje polazimo?

45