RTV Teorija i praksa
kao prvi televizijsM gledaoci u Evropi, prate emisije engleskog jezika na televiziji. Od tog trenutka razvoj nastave stranih jezika putem televizije postaje veoma buran. Još u avgustu 1953. godine, na Međunarodnom kongresu na Cejlonu, televizija se prvi put pominje i to samo kao pomočno sredstvo u nastavi stranih jezika. U to vreme se - iz porodice sredstava masovnih komunikacija - radio smatrao najvažnijim medijem u nastavi stranih jezika. Međutim, več od ranih šezdesetih godina televizijsM programi stranih jezika emituju se na programima svih televizijsMh stanica u Evropi, najčešče na opštem, nacionalnom programu. Zavisno od stepena razuđenosti televizijske mreže nastava stranih jezika emituje se i kombinovano na prvim i trečim programima. Najzad, neke zemlje su televizijsku nastavu stranih jezika proširile i na specijalizovane stanice i kanale. Između 1956. i 1970. godine originalne programe tele\dzijske nastave stranih jezika stvaralo je samo nekoliko najjačih tclevizijskih organizacija i to, uglavnom, programe učenja sopstvenog jezika. Ostale televizijske organizacije su te programe preuzimale. Ovakav tok stvari uslovio je dominaciju programa učenja engleskog i francuskog jezika na televizijskim eManima. U poslednjoj deceniji sve češće se zapaža da brojne televizijske organizacije samostalno i u saradnji sa drugim producentima, uz pomoć pedagoških institucija, snimaju i serije onih jezika koji nisu maternji u toj zemlji a za čije učtnje postoji interesovanje. Programi učenja stranih jezika proširuju se špansMm, nemačMm i ruskim jezikom, a u pojedinačnim slučajevima i drugim jezicima - italijansMm, švedskim i dr. I pored ovakvog razvoja, mora se naglasiti da učenje stranih jezika putem televizije još ne obuhvata jezike mnogih zemalja značajne za savremeni svet i svetsku civilizaciju (kineski, arapsM, hindi, svahili i dr.). Večina televizijsMh stanica u Evropi opredeljena je za nastavu stranih jezika u Evropi u obliku opšteobrazovnih programa koji su koncipirani tako da se obraćaju svim uzrastima, a po pravilu ne zahtevaju prethodna znanja. Preovlađuju početni kursevi u kojima je cilj nastave mogučnost sporazumevanja sa građanima u zemljama u koje se putuje. Postoje, naravno, i programi sa većim ambicijama. Srazraerno je malo televizijskog programa nastave stranih jezika koji su u večoj meri usklađeni sa potrebama rada u školama, Ovo se može objasniti poreklom TV programa stranih jezika, koji su nastali u zemljama u kojima je školstvo osposobljeno da ostvaruje nastavu stranih
60