RTV Teorija i praksa

61

jezika visokog nivoa, pa su takvim situacijama - i samim školama - više odgovarali programi koji predstavljaju dopunu Skolskih, a mogu se i elastičnije koristiti. Potrebe u učenju stranih jezika postaju sve raznovrsnije tako da se TV organizacije orijentišu na detaljnije ispitivanje potreba TV gledalaca. Nastoji se da se za nastavu stranih jezika obezbedi najpovoljnije vreme, kombinujuči radne i slobodne dane (subotom i nedeljom pre podne a radnim danima popodne, najčešće između 18.00 i 20.00). Sve televizijske organizacije preduzimaju obimne pedagoške i propagandne mere da bi obezbedile što potpunije koriščenje svojih emisija. Tekstovi emisija objavljuju se u posebnim publikacijama, u štampi i revijama radio-televizijskih organizacija. Svaki program je opremijen priručnikom u kome su, pored osnovnog teksta, sugerisani postupci obrade svake emisije, utvrđeni zadaci i vežbe, data neophodna objašnjenja. Česta je praksa da se serije snimaju na ploče. Ostvaruje se zajednički rad televizije i radija na pojeđ'nim programima nastave stranih jezika. Nisu bogata iskustva u pogledu neposrednog kontakta TV organizacija i gledalaca, odnosno TV organizacija i nastavnika. U večini TV organizadja istraživanja gledanosti emisija stranih jezika su redovna. Procenat gledanosti se, najčešće, kreče između 0,5% i 1,5% potencijalnih TV gledalaca. Međutim, u SR Nemačkoj, Irskoj i Holandiji gledanost doseže i do 28% potencijalnih TV gledalaca, što ukazuje na široke mogučnosti korišćenja TV nastave stranih jezika - kada je i ako je program dobro odabran, a organizacija sinhrono izvedena. Ipak, ova istraživanja nisu dovoljna da bi se o efektima nastave stranih jezika putem televizije moglo govoriti na osnovu činjenica. Televizijske organizacije, po pravilu, ne istražuju kvalitet emitovanih serija. Izuzetak predstavljaju „Telekolieg” Bavarskog radija i BBC koji povremeno proveravaju efekat pojedinih serija na manjim grupama TV gledalaca. Imajuči u vidu dostignuti i potencijalni obim angažovanja televizije u nastavi stranih jezika neophodno je dalje usavršavanje programa, organizacije i istraživačkog rada. TELEVIZIJA I NASTAVA STRANIH JEZIKA U JUGOSLAVIJI Prva emisija TV nastave stranih jezika emitovana je u Jugoslaviji 24. februara 1964. godine. To je ujedno i početak celokupnog obrazovnog programa televizije Beograd. Od te godine na