RTV Teorija i praksa

Boško Tomašević

TUMAČENJE RADIO-DRAMSKOG UMETNIČKOG DELA POSREDSTVOM FILOSOFIJE MUZIKE

PRISTUP Oiitologijsko izlaganje fenomena radio-dramskog umetničkog dela, njegova spoljašnja struktura (reč, glas, muzika, šum, radiofonski efekat, tišina i akustika prostora) l i njegova unutrašnja struktura (sloj zvučanja, sloj značenja, sloj prikazanih predmeta i sloj shematizovanih aspekata) 2 , često nas je dovodilo na ivicu analize ontologije muzike. Ne retko smo dolazili u iskušenje da, korelativno ontologijskoj eksplikaciji radio-dramskog umetničkog dela, ukažemo na intencionalnu sličnost radio-dramskog i muzičkog dela. Naime, koliko mi možemo da prosudimo, „izvori vlastite bitnosti” (E.Huserl/E. Husserl/) radio-dramskog umetničkog dela veoma su bliski identitetu bitka muzičkog dela. U istraživanju ovih saglasja, koje tek u ovom radu treba da dokažemo, korističemo se, kao i ranije, onto-fenomenološkom analitikom btti i strukture pomenutih umetničkih fenomena. Ono što konačno treba da dokažemo - analogno muzičku bit radio-dramskog umetničkog dela, odnosno, jednu relativnu razumljivost radio-dramskog umetničkog dela na ontičkom fundamentu muzičkog dela izveščemo putem postulata važećih za područje estetike (filosofije) muzike. Tako određen put dovešče nas, verujemo, u blizinu transcendentalnog identiieta radio-dramskog i muzičkog dela utemeljenog na analitici njihove apriorne ontologije.

1 V. Arnim Frank, Das Horspiel, Frankfurt аш/М., 1962. 2 v. Roman Ingerden, O saznavanju književno-umetničkoe deLa SKZ Beograd 1971.

19

RADIO