RTV Teorija i praksa

preduzimaju neophodne tehničke mere za emitovanje programa preko „kabla”. Ma koliko paradoksalno izgledalo, kablovska televizija ugrožava ne samo komercijalnu televiziju nego i postojanje vaspitne, nekomercijalne televizije. Jer, sa ogromnim brojem kanala (trenutno ih ima 120), kablovska televizija pruža gledaocima, uz relativno nisku pretplatu, veliki izbor programa koji zadovoljava potrebe najrazličitijih društvenih grupacija. (Da ne bude zabune: u trenutnoj fazi razvoja, programi koji se nude preko „kabla” su još uvek najvećim delom trivijalni pornografija tu zauzima vidno mesto - iako već postoje kanali koji emituju isključivo filmove i to često veoma dobre, čak posvećene pojedinim filmskih autorima.) Bez pretenzija na bilo kakvo predviđanje toka razvitka stvari, ima se utisak da če kablovska televizija prerasti u novi medij koji će konačno ujediniti film i televiziju - tehnički i estetički - pogotovo ako se uzme u obzir kombinacija lasera, video-tehnike i kompjutera uz mogučnost projiciranja televizijske slike preko velikih elektronskih „ađvent” ekrana. Nije daleko vreme kada će svaki građanin, jednostavnim okretanjem broja kao na telefonskom aparatu, moći da aktivira projekciju željenog filma na svom domaćem prijemniku povezanom sa kompjuterskim televizijskim centrom. Tehničari, takođe, predviđaju da će filmska traka u doglednoj budućnosti biti zamenjena usavršenom video-trakom praktičnijom za snimanje i rukovanje. Već sada se u Holivudu montaža filmova vrši ne direktno na celuloidnoj traci, nego posredstvom video-trake i elektronskih montažnih stolova koji neizmerno olakšavaju montažni postupak. Naravno, posle obavljenog posla. montažna struktura se prenosi na negativ od koga se izrađuju celuloidne kopije filma. No, ovo je samo početak integracije filmske i televizijske tehnike. U nedavnom intervjuu datom „Njujork Tajmsu”, Fransis Kopola (Coppola) izjavio je: ~U buđućnosti, film će biti „miksovan” umesto montiran. Savremena elektronska video-tehnika neizmerno olakšava montiranje i mešanje slika u najrazličitijim vidovima. Reditelju se pruža mogućnost da prethodno snimljene kadrove glumaca uključi u ambijent-pozadinu koja je snimljena odvojeno. Finansijske okolnosti uskoro neće više dopuštati da ekipa od stotinu Ijudi putuje na Filipine (film Apokalipsa u vidu). Umesto toga, reditelj će morati da razradi do najmanjeg detalja sve scene sa glumcima kao i dizajneriraa pre no što dođe u studio gde će precizno osNaren mizanscen biti sintetizovan sa prethodno snimljenim eksterijernim materijalom. Ma koliko se protivili tome, očigledno je da tako mora da bude. Filmovi se više neće moći snimati na stari način.” Kao reditelj i producent, Kopola govori iz iskustva. Ipak, neophodno je staviti izvesne primedbe

50