RTV Teorija i praksa

zanimljive i sa psihološko-socijalnog gledišta. zahvaljujući televiziji, američka mlada generacija ima utisak da su, recimo. Lana Tarner (Turner), Džoan Kraford (Cravvford), Linda Darnel (Darnell), Bet Dejvis (Davis), Olivija De Hevilend (De Havilland), Erol Flin (Flynn), Klerk Gebl (Gable), Spenser Trejsi (Тгасу), Džon Vejn (Wayne) i Edvard Robinson (Robinson) - savremeni glumci. (Predajući istoriju filma američkim studentima, ja se u to redovno uveravam.) Na osnovu ovoga, moglo bi se reći da američka televizija, u neku ruku, vrši ulogu nacionalne kinoteke sa rekordnim brojem gledalaca. Naravno, noviji američki filmovi uključuju se u televizijski program tek posle nekoliko godina, tj. kada se iscrpi njihova distributerska eksploatacija, Od toga izuzetak čine filmovi za koje proizvodna filmska preduzeća nađu da nisu pogodni za komercijalnu eksploataciju, pa ih prepuštaju televiziji neposredno posle završene proizvodnje. Tu se ponekad događaju iznenađenja i otkrića: na primer, film „Kaskader” (The Stuntman, 1978) sa Piterom O’Tulom (O’Toole) a u režiji Richarda Raša (Rush), bio je svojevremeno proglašen nekomercijalnim i posle zatvorene premijere odmah uslupljen kablovskoj televiziji. Međutim, pokazalo se da prognoza filmske kompanije nije odgovarala stvarnosti: široka publika je oduševljeno prihvatila film i, uz podrušku kritike, film se sada prikazuje u bioskopima širom Amerike. Isto tako, pojedini filmovi koji su, sticajem okolnosti, iscrpli svoju bioskopsku eksploataciju u relativno kratkom vremenu, übrzo se pojavljuju i na televizijskom repertoaru, Takav je slučaj, recimo, sa filmom Američki žigolcfi, u režiji Pola Šredera (Shreder), koji se рге dve nedelje pojavio i na malom ekranu. Poseban je slučaj sa izvesnim dokumentarnim filmovima koji često doživljavaju svoje premijere prvo na programu vaspitne televizije a tek potom u bioskopima. Tako su skoro svi celovečernji dokumentarni filmovi poznatog američkog dokumentariste Frederika Vajzmana (Wiseman) bili najpre emitovani preko TV ekrana, uključujuči Bolnicu, Vojnu obuku, i dr. U stvari, emitovanje tih filmova ргеко televizije doprinelo je još večoj njihovoj popularnosti u oblasti školstva i društvenih organizacija (pogotovo što su skoro svi izazvali kontroverznu diskusiju o problemima koje obrađuju). Svi klasični filmovi koje TV mreže otkupljaju od filmskih proizvodnih kompanija (obično u grupama-paketima), emituju se u originalnim verzijama i, naravno, uz prekidanje emitovanja

2 Američki žigolo je, neminovno, premontiran (prerađen) /а televi/ijskoemitovanje što /nači da su i? filma odstranjeni seksualni pri/ori i dijalo/i sa vulgarnim i/ra/ima.

52