RTV Teorija i praksa

1. Rezultati mnogih istraživanja realizovanih u Odeljenju za istraživanje programa i auditorijuma pokazuju da najbrojniju publiku imaju emisije filmskog programa koje su na programu Televizije od 20.00. Ukoliko se film u programu Televizije emituje posle 21.00 gledalaca je znatno manje. Na pitanje: ~U koje vreme najradije giedate film u programu televizije?” više od polovine ispitanika (56,81%) je odgovorilo da najradije gledaju film koji je na programu od 20.00. Ispitanici (21,61%) bi, čak, radije gledali film i pre 19.00, nego posle 21.00. Podaci pokazuju da bilo kako da je dobar film, ukoliko se nađe u programu televizije u „kasne sate” neće biti na vrhu lestvice najgledanijih emisija. Ispitanici svih socio-demografskih obeležja su izrazili isti stav u pogledu vremena emitovanja filmova. 2. Publika koja prati filmski repertoar televizije je i bioskopska publika. Poznato je da filmski ukus koji se formira kod publike zavisi od opšteg kulturnog i umetničkog nivoa auditorija i od vrste i sadržaja filmova koji mu se nude. Višenacionalna, kulturno raznolika i razvijena sredina kao što je SAP Vojvodina predstavlja poseban društveni okvir koji utiče na stvaranje ukusa kod publike, i na selekciju određenih kulturnih i umetničkih vrednosti koje se prenose putem sredstava masovnih komunikacija. Francuski sociolog Žan Kaznev (jean Cazeneuve) piše da svi koji su vršili sociološka ispitivanja na području radija i televizije znaju da strogo treba da vode računa da pojedinac ispoljava kao svoje lično interesovanje ono što je samo odraz društvenih stereotipa. „Тако efekt neke emisije ne zavisi samo od njene sadržine, nego i od pažnje i od stereotipova koji ga, od strane primaoca, na neki način orijentišu ili ga, čak, lišavaju dejstva ako se suviše rđavo uklapa u nju”. 2 Konkretnim pitanjima o tome koje filmove prema poreklu i sadržaju rado gleda vojvođanski auditorij, nastojali smo da saznamo filmski, i to filmski televizijski ukus publike, imajuči u vidu vrstu i sadržaj filmova koji čine filmski televizijski repertoar Televizije Novi Sad. Na pitanje: „Које filmove radije giedate - domaće ili strane”? skoro polovina ispilanika (43,63%) je odgovorila da radije gleda domaće filmove. Ovaj podatak komunikatori ne bi trebalo da zanemare, tim pre što je utvrđeno da nema dovoijno domaćeg filma na repertoaru novosadske televizije. Nismo sigurni koliko je to uslovljeno činjenicom koju navode komunikatori filmskog programa Televizije Novi Sad ~da

3 Žak Kaznev, Sociologi/a radija i televizije, BIGZ, Beograd, strana 32 i 34.

234