RTV Teorija i praksa

ulcazuju na neke psihološke osobenosti prijema u stanu. ,Jer u filmskoj dvorani kupovanje karata i nužno pronaiaženje mesta podstiče, kao što je poznato, pridruživanje gledalaca publici i sali. Sala, katalizatorski i socijalizirajući prostor, predstavlja vakuum; hermetički zatvorena sama sobom, ona se otvara prema ekranu-projekciji - kao neko sastajalište koje želi da produži fiktivni prostor filma, S druge strane, prostor primanja televizijske poruke je otvoren, konkretan... Nasuprot totalnom tragu jednog drugog prostora, na ekranu, realnost je i u kadru i oko njega. Televizijska poruka se prima u „prirodnoj okolini”. Kvalitet međusobnog prožimanja dva prostora određuje granice, pobude, promene, ekspanzivne „sfere komunikacija” koju pruža prijemnik i koja označava iimenu opšteg prihvatanja televizijske poruke s jedne strane, i nestanak „mikst” formi koje prikazuju izvesnu dramatizaciju realnosti, s druge strane. ,!3 I upravo zbog prirode prostora u kome prati film gledaiac filma na televiziji ne reaguje „kolektivno”, teievizijski gledalac donosi svoju ocenu „sledeći sopstvenu optiku”. Pretpostavljamo da bismo uporednim ispitivanjem filmske i televizijske publike dobili dve sasvim različite liste filmskih žanrova koje bi gledaoci najradije gledali. 3. Od ispitanika smo zatražili da navedu film iz programa Televizije Novi Sad koji je na njih ostavio najveći utisak Time smo želeli da proverimo da li gledaoci uočavaju koji TV centar emituje film koji prate i koja vrsta filmova ostavlja najjači utisak na televizijskog gledaoca. Oko polovina ispitanika odgovcrila je da ne mogu da se sete filma koji je emitovan po izboru Redakcije filmskog programa Televizije Novi Sad (55,15%). Veliki je broj i onih koji nisu ni pokušali da se sete, pošto ne obračaju pažnju na to koji TV centar emituje film (25,24%). Od 3,03% ispitanika koji su navodili film koji je na njih ostavio najjači utisak kao film emitovan po izboru novosadskog TV centra dosta njih je grešiio: mnogi filmovi koje su navodili nije emitovala Televizija Novi Sad. Na osnovu ovakvih podataka možemo konstatovati da gledaoci uglavnom ne zapažaju koji TV centar emituje film koji gledaju. Iz programa Televizije Novi Sad najjači utisak, na istina veoma mali broj gledalaca koji su se o ovom pitanju izjasnili, ostavili su filmovi; serijski film Plavi vitez, serijski film Volter, taj vražji čovek i serijski film Odmetnici iz svemira.

3 Ješajaki Nir, Medij i njegove osobenosti, „Treći program”, br. 38, 1978, str. 624.

237