RTV Teorija i praksa

Socio-demografska obeležja ispitanika, osim nacionalne pripadnosti, nisu se pokazala kao činioci koji uslovljavaju odnos prema filmskom repertoaru na Televiziji. Nacionalna pripadnost ispitanika pokazala se kao činilac koji uslovljava odnos prema filmovima s obzirom na njihovo poreklo. Tako ispitanici Srbi, Crnogorci i Rusini najradije gledaju italijanske filmove, Hrvati filmove iz Latinske Amerike, Mađari filmove poreklom iz Mađarske, Slovaci podjednako rado prate italijanske filmove i filmove iz Latinske Amerike, a Rumuni gotovo podjednako rado prate rumunske filmove i filmove iz Latinske Amerike. Sklonost publike prema pojedinim filmsldm žanrovima na televizdji razvija se i pod uticajem porodične sredine u intlranoj-atmosferi doma ili u osamljenosti sobe, u prostoru drugačijem po prirodi od prostora bioskopske dvorane. Naveli smo u upitniku filmske žanrove koji preovlađuju u programu Televizije, ne tražeći od ispitanika da prave razliku između televizijskih filmova i filmova preuzetih sa „velikog ekrana”. Ispitanici su ispoljili pođjednako sklonost prema kriminalističkim filmovima i prema zabavnim filmovima. Filmove ove vrste najradije gleda po 19% ispitanika. Vestern filmove najradije gleda 17,38% ispitanika, istorijske 16,77%, crtane 4,44%, socijalne 4,04%, naučno-popularne 3,49%, i dokumentarne 2,88% ispitanika. Socio-demografske karakteristike ispitanika nisu se ispoljile kao značajan činilac koji uslovljava odnos prema filmovima određenog žanra. Redosled najradije gledanih filmskih žanrova se malo razlikuje kod ispitanika različitih socio-demografskih obeležja, U strukturi zanimanja, od ostalih ispitanika nešto se izdvajaju poljoprivredni radnici koji najradije gledaju vestern filmove, i penzioneri koji najradije gledaju istorijske filmove. Posmatrapo po godinama starosti ispitanika - mlađi ispitanici od navedenih žanrova najradije gledaju vestern filmove, a ispitanici ргеко 55 godina starosti - istorijske filmove. Ne raspolažemo podacima koji se filmovi najradije gledaju u bioskopskim salama, u atmosferi drukčijoj od kućne sredine. Nečemo pretpostavljati koje bi filmske žanrove bioskopska publika stavljala na prvo mesto, želimo ovog puta samo da istaknemo da sklonosti prema određenim filmskim sadržajima, koji se kao poruke primaju u svakodnevnom ambijentu,

236