RTV Teorija i praksa

nelagodnošču, ali to je jedini način da dokažem i branim istinu, da „otkrijem” ponašanja pojedinih TV urednika ne samo prema mojim već, verujem, i prema delima drugih pisaca. Činim to sa namerom da i o ovim temama progovorimo smelije. Citiram; „Svi Vaši tekstovi, koje ste mi poslali, bez obzira na to što po vrijednosti osciliraju, sadržavaju originalno dramsko jezgro, koje zaslužuje da bude publici prezentirano. To, u prvom redu, važi za Uvodnu reč. lako su Vam svi tekstovi prilično vidljivo datirani, tj, ukotvljeni u vremenu ~do guše” - ipak nisu izgubili svježinu; uz male zahvate i ta bi datiranost bila svedena na minimum. Jedini razlog za njihovu sudbinu možda bi se moglo tražiti u njihovoj više režijsko-praktičnoj no literarnoj prezentaciji. To važi osobito za dva Vaša najinteresantnija teksta (Uvodna riječ i Zajedničko vrijeme). Vi ih niste oblikovali kao radiofonske ili TV priče, pa ni kao scenarije - nego odmah, kako bi filmadžije kazali, u knjige snimanja. Radili ste tako zapravo režiserski posao, što se svim dramskim piscima danas, u doba dominacije reditelja, obično osvečuje. Zaista, ne znam što preostaje režiseru da čini - režirajuči ove vaše drame? Čitav stvaralački posao, Vi ste za njega obavili - prepustili ste mu puku inspicijentsko-prometničku ulogu. Pa i kazališni režiseri ništa ne vole manje, nego autorove iscrpne (i obvezne) didaskalije. Zadržavši se na tom momentu, dokazujem samo da drugog razloga ne nalazim za dosadašnju anonimnost tih Vaših tekstova. I zaista ne nalazim. Šteta što su Vaši tekstovi (oni koji me zanimaju) pisani u toj TV formi, a ne „literarno”, pa ih ne mogu objaviti u ,Forumu‘. Zato Vam ih i vračam. No ne samo sa žaljenjem nego i sa nadom da ču ih ipak u dogledno vrijeme gledati na TV ekranu. ]er - budite uporni. I što je najvažnije, pišite dalje. Imate puno razloga da započeto nastavite.” Pismo je datirano početkom 1980. godine. Sve drame koje sam poslao eminentnom književniku napisane su pre više od decenije. A o sudbini svake od njih mogla bi da se napiše nova drama. Ilustrujmo to primerom drame Uvodna reč. Drama je napisana 1969. godine. Otkupljena je posle trogodišnjeg „nuđenja” 1972. godine. Reditelj je bio oduševljen tekstom i uskoro su glumcima podeljene uloge. I desilo se čudo: tri dana pre ulaska u studio urednik je „zbog političkog trenutka” zabranio snimanje drame.

251